Peran Kondisi Sosio-Ekonomi Keluarga terhadap Perencanaan Karir Siswa

  • Angela Pratama Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Nuzmi Sasferi Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Farid Imam Kholidin Institut Agama Islam Negeri Kerinci
Keywords: socio-economic conditions, career planning

Abstract

Several factors influence student career planning. This study aims to describe: 1) socio-economic conditions of the family, 2) career planning, and 3) the role of family socio-economic conditions on students' career planning. This research method uses qualitative research with a case study approach. Research informants are school counselors, students, and parents of Junior High School 4 Sungai Penuh. Data were collected through interviews. The data analysis technique uses Miles dan Huberman data reduction, data display, data conclusion, and verification. The data validity technique uses triangulation. The results of this study revealed that: 1) students continue their education depending on the socio-economic conditions of the family, 2) the career planning of students according to their talents and interests, 3) the socio-economic conditions of the family significantly affect the career planning of students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaiz, A., Hidayat, H., Yandri, H., Sari, A. T. L., Sendayu, F. S., Suarja, S., & Arjoni, A. (2021). Identification of Perceived Self-Efficacy to Predict Student’s Awareness in Career Readiness. Islamic Guidance and Counseling Journal, 4(1), 124-132.

Basrowi & Suwandi. (2008). Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Dara, L,I. (2018). Implementasi Pendekatan Scientific Pada Kurikulum 2013 (Studi Kasus di SDN Kunjang 2 Ngancar Kediri).

Djaelani, M, S. (2013). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga dan Masyarakat. Jurnal Ilmiah Widya. 1(2).

Fatmayanti, A. (2015). Pengembangan Media Blog Sebagai Sarana Informasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Perencanaan Karir Di SMAN 1 Bulukumba. Jurnal Psikologi dan Konseling, 165.

Galuh, H & Wibowo, M, E. (2015). Pengembangan Model Layanan Informasi Karir Berbasis Life Skills Untuk Meningkatkan Pemahaman dalam Perencanaan Karir Siswa SMA. Jurnal Bimbingan Konseling, 4(1).

Hidayati, R. (2015). Layanan Informasi Karir Membantu Peserta Didik dalam Meningkatkan Pemahaman Karir. Jurnal Konseling Gusjigang. 1(1).

Laily, O, N. (2018). Kehidupan Sosial Ekonomi Masyarakat Pasca Pengembangan Tambak Udang Buatan di Desa Pataonan Kecamatan Socah Kabupaten Bangkalan Madura Ditinjau dari Teori Fenomenologi Edmund Husserl (Doctoral Dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Mudjia, R. (2017). Studi kasus dalam penelitian kualitatif: konsep dan prosedurnya. Universitas Islam Negeri: Maulana Malik Ibrahim Malang.

Mufidah. (2008). Psikologi Keluarga Islam Berwawasan Gender. Yogyakarta: UIN Malang Press.

Purnamasari, A. (2006). Efektivitas Pelatihan Perencanaan Karir untuk Meningkatkan Kejelasan Arah Pilihan Bidang Minat Karir pada Mahasiswa Semester III Fakultas Psikologi. Humanitas: Jurnal Psikologi Indonesia. 3(1)

Ratna, W. (2016). Memahami Perkembangan Jiwa Keagamaan Pada Anak dan Remaja. FOKUS Jurnal Kajian Keislaman dan Kemasyarakatan, 1(1).

Salahudin, A. (2010). Bimbingan dan Konseling. Bandung: CV Pustaka Setia.

Salahudin, A. (2011). Filsafat Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia.

Setianingrum, R. (2018, July). Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang Tua, Efikasi Diri dan Perencanaan Karir Siswa Kelas VIII SMP N 4 Bandar Tahun Pelajaran 2017/2018. In Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling 2018.

Sitompul, L. (2018). Meningkatkan Pemahaman Perencanaan Karir Melalui Layanan Bimbingan Karir di Sekolah dengan Menggunakan Media Gambar Pada Siswa Kelas IX-1 SMP Negeri 1 Gebang Tahun 2017-2018. Jurnal Tabularasa Pps Unimed. 15(3).

Srimulyani, V,A. (2013). Analisis Pengaruh Kecerdasan Adversitas, Internal Locus Of Control, Kematangan Karir Terhadap Intensi Berwirausaha Pada Mahasiswa Bekerja. Widya Warta 1(1).

Sugiono. 2011. Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sukardi, D, K. (1989). Pendekatan Konseling Karir di dalam Bimbingan Karir (Suatu Pendahuluan). Jakarta: Ghalia Indonesia.

Sunaryo. (2015). Sosiologi untuk Keperawatan. Jakarta: Bumi medika.

Taubah, M. (2015). Pendidikan Anak dalam Keluarga Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam. 3(1).

Wibowo., Leksana, D, M., Wibowo, M.E., & Tadjri, I. (2013). Pengembangan Modul Bimbingan Karir Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Kematangan Karir Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1).

Winkel & Hastuti, S. (2006). Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.

Yandri, H., Juliawati, D., Alfaiz, A., Ramdani, R., Rusliah, N., Yuzarion, Y., ... & Syaputra, Y. D. (2021). The Implementation of STIFIn Intelligence Test for Students’ Career Planning: An Introduction and Impact of STIFIn Approach. Psychol Psychother Res Stud, 4(5).

Yandri, H., Sujadi, E., & Juliawati, D. (2021). Perencanaan karir siswa sekolah menengah atas dengan pendekatan konsep STIFIn untuk menghadapi perilaku kapitalisme di era revolusi industri 4.0. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 4(2), 58-65.

Yeti, N. (2014). Penempatan Strategis Mata Kuliah Statistika Pada Kurikulum Lain Syekh Nurjati Cirebon. EDUMA: Mathematics Education Learning and Teaching, 3(2).

Zunaidi, M. (2013). Kehidupan Sosial Ekonomi Pedagang di Pasar Tradisional Pasca Relokasi dan Pembangunan Pasar Modern. Jurnal sosiologi islam. 3(1).

CROSSMARK
Published
2022-06-30
DIMENSIONS
How to Cite
Pratama, A., Sasferi, N., & Kholidin, F. I. (2022). Peran Kondisi Sosio-Ekonomi Keluarga terhadap Perencanaan Karir Siswa. Indonesian Journal of Counseling and Development, 4(1), 44–52. https://doi.org/10.32939/ijcd.v4i1.1253
Section
Articles