Pendampingan Musabaqah Tilawatil Qur’an di Taman Pendidikan Al-Qur’an Babul Maghfirah Gunong Kleng, Aceh Barat
Abstract The mentoring program for the Qur'an Recitation Competition (MTQ) at TPQ Babul Maghfirah, West Aceh, was conducted to assist students in preparing for the competition. This study aims to describe the mentoring process, identify supporting and inhibiting factors, and analyze its impacts. Using the Participatory Action Research (PAR) method, data was collected through observation, interviews, and documentation. The results indicate that the mentoring program encompasses candidate selection processes, participant training and coaching, and competition simulations. Supporting factors include students' enthusiasm and parental support, while time constraints and limited facilities emerge as primary challenges. This mentoring program is expected not only to enhance competition performance but also to deepen students' connection with the Qur'an. The findings recommend collaboration with local stakeholders for sustainable program development.
Downloads
References
Arikunto, S. (1995). Dasar-dasar Research. Tarsoto.
Azwar, A. J. (2018). Gagasan Rekonstruksi Tradisi Musabaqah Tilawatil Quran (MTQ) dalam Perspektif Rahmatan Lil ’Alamin. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, dan Fenomena Agama, 19(1), 16–37. https://doi.org/10.19109/jia.v19i1.2379
Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68–85. https://doi.org/10.59373/academicus.v2i2.25
Laily, F. N., & Maesurah, S. (2021). Strategi Peningkatan Kemampuan dan Pemahaman Siswa TPQ atas Pelafalan Makhorijul Huruf dan Ilmu Tajwid di Desa Baureno, Jatirejo, Mojokerto. Al-Din: Jurnal Dakwah dan Sosial Keagamaan, 7(2), 12–26. https://doi.org/10.35673/ajdsk.v7i2.2365
Lang, A., & Anwar, K. (2017). Manajemen Kepala Sekolah dalam Pemberantasan Buta Aksara Alquran di SMA Nusantara Kota Jambi. Innovatio: Journal for Religious Innovation Studies, 17(2), 109–154. https://doi.org/10.30631/innovatio.v17i2.60
Ma`arif, M. A. (2016). Pendidikan Islam dan Tantangan Modernitas (Input, Proses dan Output Pendidikan di Madrasah). Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 47–58. https://doi.org/10.31538/ndh.v1i2.1
Muhaimin. (2004). Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama di Sekolah. PT Remaja Rosdakarya.
Musta’in. (2018). The Stylistics of Al-Qur’an: The Symbolic Meaning and Function of the Art of Reading Al-Qur’an on the Context of Communication. Ijtimā'iyya: Journal of Muslim Society Research, 3(2), 249–261. https://doi.org/10.24090/ijtimaiyya.v3i2.1923
Nasution, K. A., Hasibuan, S. S., Utami, A., Hasibuan, F., Ardiansyah, F., & Hardana, A. (2022). Strategi LPTQ dalam Meningkatkan Kualitas SDM yang Unggul dan Qur’ani. Jurnal Indragiri Penelitian Multidisiplin, 2(3), 187–197. https://doi.org/10.58707/jipm.v2i3.353
Nur, M., Lestari, S., Putritama, T. K. S., Santoso, K. B., & Riansyah, A. (2025). Strategi Pelatihan dan Pengembangan SDM untuk Meningkatkan Kompetensi dan Produktivitas. Uwais Inspirasi Indonesia.
Purnamayanti, I., Hanuddin, L., Yasin, M., & Majid, N. (2024). Pembinaan dan Pendampingan Peserta Musabaqah Tilawatil Qur’an (MTQ) di Kota Baubau. Termasyhur: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 44–51. https://doi.org/10.35326/termasyhur.v3i1.6284
Putra, F. P., & Al Farabi, M. (2023). Peran Lembaga Pengembangan Tilawati Qur’an (LPTQ) dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Al-Qur’an Masyarakat di Kecamatan Tanjung Morawa. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 958–965. https://doi.org/10.51468/jpi.v5i2.349
Raharjo, Jayadiputra, E., Husnita, L., Rukmana, K., Wahyuni, Y. S., Nurbayani, Salamah, Sarbaitinil, Nazmi, R., Djakariah, & Mahdi. (2023). Pendidikan Karakter: Membangun Generasi Unggul Berintegritas (Efitra (ed.)). PT Sonpedia Publishing Indonesia.
Rahman, K., Kustati, M., Amelia, R., & Gusmirawati. (2025). Pendampingan Belajar Murattal Al-Qur’an Menggunakan Metode Talaqqi di Taman Pendidikan Al-Qur’an Jabal Rahmah Semen Padang. Jurnal Edukasi Pengabdian Masyarakat, 4(1), 28–34. https://doi.org/10.36636/eduabdimas.v4i1.6262
Rahmat, A., & Husain, R. (2021). Manajemen Berbasis Sekolah untuk Perbaikan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Zahir Publishing.
Rahmat, A., & Mirnawati, M. (2020). Model Participation Action Research dalam Pemberdayaan Masyarakat. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(1), 62–71. https://doi.org/10.37905/aksara.6.1.62-71.2020
Rohman, N. (2016). Anna M. Gade dan MTQ di Indonesia: Sebuah Kajian Metodologis. Al-A’raf: Jurnal Pemikiran Islam dan Filsafat, 13(1), 109–125. https://doi.org/10.22515/ajpif.v13i1.42
Ronaldi, A., Subhan, A., & Zamhari, A. (2023). Implikasi Dakwah Musabaqah Tilawatil Qur’an dalam Pembangunan Masyarakat Qur’ani. Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 23(1), 1–20. https://doi.org/10.15575/anida.v23i1.22518
Saputra, J., Kustati, M., Amelia, R., & Gusmirawati. (2024). Pelatihan Dakwah dan Kutbah Jumat Menggunakan Metode Hands-on di MAN 2 Agam Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Ragam Pengabdian, 1(3), 175–184. https://doi.org/10.62710/1s406264
Septina, A., Muyasaroh, Noviani, D., & Wulandari, D. (2023). Al-Qur’an dan Urgensinya dalam Kehidupan Manusia. Ta’rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini, 4(3), 127–135. https://doi.org/10.59059/tarim.v4i3.211
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sulaiman, Yendri, O., Suhirman, L., Rachmandhani, M. S., Baka, C., Djayadin, C., Ali, A., Judijanto, L., La’biran, R., Nurhayati, A., Hustina, L., Ristiani, R., Kurniati, Y., Nursyam, Tanjung, D. S., Yuliana, C., Lembang, S. T., & Napitupulu, B. (2024). Metode & Model Pembelajaran Abad 21 (E. Rianty (ed.)). PT Green Pustaka Indonesia.
Wijayanti, F., Sutarto, J., & Hudallah
Copyright (c) 2025 Ulil Azmi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.