An Ethnomathematics Exploration: The Beads Basket Craft Context for Mathematics Learning
Abstract Mathematics learning will be more meaningful if it uses a cultural context. Therefore an exploration of the mathematical ideas that exist in a culture is needed. The purpose of this study was to determine the fundamental ethnomathematics activities in the process of making beads basket craft and to identify mathematical concepts in beads basket craft. This research is a qualitative research with ethnographic research. The subject of this research is the bead craftsman community in Sungai Tutung, Jambi, Indonesia. The results of this study found that the activity of making bead basket crafts involved counting (e.g. determining the number of colors of each type of bead to be used), locating (e.g. placing beads to make a pattern), measuring (e.g. measuring the length of the rope), designing (e.g. designing bead basket motif), and explaining (e.g. explain the meaning of the motif on the bead basket). In addition, it was also found the concept of geometry and the concept of social arithmetic on the beads basket craft. The researchers recommend using the results of this study in learning mathematics either through direct learning or through the use of learning media.
Downloads
References
Abi, M. A. (2015). Eksplorasi Etnomatematika pada Suku Amanuban dan Hubungannya dengan Konsep- Konsep Matematika. Thesis. Universitas Negeri Semarang.
Ajmain, A., Herna, H., & Masrura, S. I. (2020). Implementasi Pendekatan Etnomatematika Dalam Pembelajaran Matematika. Sigma: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 45-54. https://doi.org/10.26618/sigma.v12i1.3910
Anandhita, G. (2017). Anyaman Bambu Sebagai Tulangan Panel Beton Pracetak. Lingkungan Binaan Indonesia, 6(2), 130-135.
Anggraini, D. (2018). Meningkatkan Kecerdasan Naturalis Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Eksplorasi Tanaman. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 137-146. https://doi.org/10.24853/yby.1.2.137-146
Ariani, Y. (2018). Pembelajaran Luas Bidang Datar Berbasis Konteks Anyaman Tradisional dengan Pendekatan PMRI di Sekolah Dasar. Jurnal Holistika, 2(1).
Dapa, P. T. (2019). Etnomatematika Pada Rumah Adat Bajawa, Kabupaten Ngada, Propinsi Nusa Tenggara Timur. Prosiding Sendika, 5(1).
Fajriyah, E. (2018, February). Peran Etnomatematika Terkait Konsep Matematika dalam Mendukung Literasi. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 1, pp. 114-119).
Febriana, R., Putri, P. O., & Hidayati, I. S. (2022). The Ethnomahematics Exploration in the Traditional Game of Sipak Rago. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 24-34. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v5i1.1306
Hafifah, S., & Putra, A. (2021). Systematic Literature Review: Hasil Kerajinan Tangan dalam Kajian Etnomatematika. Elementar: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 193-201.
Hartoyo, A. (2012). Eksplorasi Etnomatematika Pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia- Malaysia Kabupaten Sanggau Kalbar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 14-23.
Huda, S., Syazali, M., & Umam, R. (2020, February). The Effectiveness of Al-Qurun Teaching Model (ATM) Viewed from Gender Differences: The Impact on Mathematical Problem-Solving Ability. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1467, No. 1, p. 012001). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1467/1/012001
Ilmiyah, N. F., Annisa, A., Fitriyah, A., & Vebyanti, B. S. (2020). Analisis Motif Anyaman dan Aktivitas Fundamental Matematis dalam Seni Menganyam di Desa Plaosan Kabupaten Kediri. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(1), 92-104. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2020.v2i1.92-104
Indari, R., Saguni, F., & Marwany, M. (2020). Efektifitas Pengetahuan Sains Melalui Pendekatan Eksplorasi Lingkungan Sekitar Sekolah di Taman Kanak-Kanak Nurul Jami'Ah Talise. Ana' Bulava: Jurnal Pendidikan Anak, 1(1), 63-76. https://doi.org/10.24239/abulava.Vol1.Iss1.5
Isnaini, L. (2019). Kerajinan Tenun Anyaman Bali Terdapat Unsur Etnomatematika. Jurnal MathEducation Nusantara, 2(1), 28-34. https://doi.org/10.54314/jmn.v2i1.56
Kartikasari, I., Rusmana, I. M., & Indrawati, F. (2022). Anyaman Bambu Sebagai Media Pembelajaran yang Menyenangkan Bagi Siswa Sekolah Dasar. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika (Vol. 8, pp. 7-12).
Koehuan, T. M. H. (2016). Eksplorasi Permainan Gitar Elektrik Pada Lagu Ofa Langga Dalam Ansambel Sasando. Thesis. Institut Seni Indonesia Yogyakarta.
Mawaddah, S. (2018, March). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Logis dengan Pendekatan Etnomatematika. In Prosiding Seminar Nasional Pendidik dan Pengembang Pendidikan Indonesia (pp. 501-511).
Muslim, S. R., & Prabawati, M. N. (2020). Studi Etnomatematika terhadap Para Pengrajin Payung Geulis Tasikmalaya Jawa Barat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 59-70.
Nurfauziah, N., & Putra, A. (2022). Systematic Literature Review: Etnomatematika pada Rumah Adat. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 4(1), 5-12. http://doi.org/10.33387/jpgm.v2i1.4132
Patri, S. F. D., & Heswari, S. (2022). Etnomatematika dalam seni anyaman Jambi sebagai sumber pembelajaran matematika. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2705-2714. https://doi.org/10.47492/jip.v2i8.1150
Puspadewi, K. R., & Putra, I. G. N. N. (2014). Etnomatematika di Balik Kerajinan Anyaman Bali. Jurnal Matematika, 4(2), 80-89.
Puspitasari, R., & Putra, A. (2022). Systematic Literature Review: Eksplorasi Etnomatematika pada Bangunan Candi. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 4(1), 13-18.
Rencitia, & Putra, A. (2022). Systematic Literature Review: Eksplorasi Etnomatematika pada Kerajinan Tenun. MEGA: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 17-22.
Riwanto, R. (2018). Nilai-Nilai Budaya dalam Hubungannya dengan Gotong Royong. Social Studies, 6(2), 42-47.
Sarwoedi, S., Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas Etnomatematika dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 171-176. https://doi.org/10.33369/jpmr.v3i2.7521
Sukmadinata, N. S. (2009). Metode Penelitian Pendidikan Cetakan Kelima. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Tandililing, E. (2013, November). Pengembangan Pembelajaran Matematika Sekolah dengan Pendekatan Etnomatematika Berbasis Budaya Lokal sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matematika di Sekolah. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 9, pp. 194-202).
Unaenah, E., Anggraini, I. A., Aprianti, I., Aini, W. N., Utami, D. C., Khoiriah, S., & Refando, A. (2020). Teori Van Hiele Dalam Pembelajaran Bangun Datar. NUSANTARA, 2(2), 365-374. https://doi.org/10.36088/nusantara.v2i2.841
Wahyudi, W., & Putra, A. (2022). Systematics Literature Review: Eksplorasi Etnomatematika Pada Aktivitas Masyarakat. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 3(1), 173-185. https://doi.org/10.46306/lb.v3i1.110
Wahyuni, A., Tias, A. A. W., & Sani, B. (2013, November). Peran etnomatematika dalam membangun karakter bangsa. In Makalah Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Prosiding, Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY (Vol. 1, No. 1, pp. 114-118).
Wijaya, A., & Putra, I. P. D. A. (2020, March). Eksplorasi Penciptaan Karya Aerial Photography. In SENADA (Seminar Nasional Manajemen, Desain Dan Aplikasi Bisnis Teknologi) (Vol. 3, pp. 397-402).
Windiani, W., & Rahmawati, F. N. (2016). Menggunakan metode etnografi dalam penelitian sosial. DIMENSI-Journal of Sociology, 9(2).
Yolanda, F. O., & Putra, A. (2022). Systematic Literature Review: Eksplorasi Etnomatematika pada Motif Batik. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2), 188-195. https://doi.org/10.37478/jpm.v3i2.1533
Zayyadi, M. (2018). Eksplorasi Etnomatematika pada Batik Madura. Sigma, 2(2), 36-40.
Copyright (c) 2022 Rilla Gina Gunawan, Jamaris Jamaris, Solfema Solfema
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.