Analisis Kesulitan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Pertidaksamaan dan Fungsi Limit

  • Deby Erdriani Universitas Putra Indonesia YPTK Padang
  • Dewi Devita Universitas Putra Indonesia YPTK Padang
Keywords: learning difficulties, calculus, inequalities, limit of function

Abstract

The research is aimed to analyze students’ difficulties in studying calculus on inequality and limitfunction in Calculus subject. The research is qualitatively analyzed using descriptive data taken inacademic year of 2018/2019 at the University of Putra Indonesia YPTK, Padang. The subject of the research is53 students majoring in Computer System. The samples are 6 students grouped into 2 high-grade students, 2middle-grade students and 2 low-grade students. Each class taken has already represented the average scores.The research is done in February until April 2019. The data are collected through documentation and interview.The result of the research shows some factors which cause mistakes the students did in Calculus subject,namely 1) student’s inability to perform mixed fraction, 2) student’s inability to use theorems in case ofinequality in absolute values. 3) student’s inability to seek factorization in many rates and 4) student’sinability to do limit function operation in polynomial fraction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apriandi, D & Krisdiana. (2016) .Analisis Kesulitan Mahasiswa Dalam Memahami Materi Integral Lipat Dua Pada Koordinat Polar Mata Kuliah Kalkulus Lanjutan. Jurnal Pendidikan, 7(2).

Dewanti. (2013). Analisis Miskonsepsi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Pada Matakuliah Kalkulus I Ditinjau Dari Gaya Belajar. Analisis Miskonsepsi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Pada Matakuliah Kalkulus I Ditinjau Dari Gaya Belajar.

Dewimarni, S. (2017) . Analisis kesalahan mahasiswa program studi manajemen informatika universitas putra indonesia “yptk” padang dalam menyelesaikan soal- soal statistika dan probability. PHI : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1).

Hamzah, B.U. (2007) . Model Pembelajaran: Menetapkan Proses Belajar Mengajar yang kreatif dan efektif. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hamalik, O. (1983). Metode Belajar dan Kesulitan-Kesulitan Belajar. Bandung: Tarsito.

Lithner, J. (2011). University Mathematics Student’s Learning Difficulties. Journal of Education Inquiry. 2 (2).

Leithold. (1988). Kalkulus dan Ilmu Ukur Analitik. Terjemahan oleh Hutahaean. Jakarta: Erlangga.

Mutakin, T. (2013) . Analisis Kesulitan Belajar Kalkulus 1 Mahasiswa Teknik Informatika. Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA. 3(1).

Nasution, E.Y.P., (2018). Analisis Terhadap Disposisi Berpikir Kreatif Siswa Pada Pembelajaran Matematika. Edumatika Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 1(1)

Sriati, A. (1994). Kesulitan Belajar Matematika pada Siswa SMA. Jurnal Kependidikan Jogjakarta

Wahyuni, A. (2007). Analisis Hambatan Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Kalkulus Dasar. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika). 1(1), 10.
CROSSMARK
Published
2019-05-18
DIMENSIONS
How to Cite
Erdriani, D., & Devita, D. (2019). Analisis Kesulitan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Pertidaksamaan dan Fungsi Limit. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 52–62. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v2i1.330