Perilaku Konsumen Islam Modern Perspektif Konsumsi dalam Islam

Authors

  • Charisma Jalil Indranata Fakultas Ilmu Agama Islam Program Pascasarjana Ekonomi Islam Universitas Islam Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32939/islamika.v22i01.1094

Abstract

This study aims to determine the concept of consumption in the view of Al-Ghazali and Muhammad Abdul Mannan on its relevance to the consumption behavior of modern Muslim society. This type of research is library research using a quantitative approach method based on secondary in the form of books and related scientific journals in accordance with the theme of this research and primary data in the form of books from Al-Ghazali and Abdul Mannan. From the results of the study, it can be concluded that according to Al-Ghazali and Abdul Mannan Islamic provisions regarding consumption are controlled by five principles, namely justice, cleanliness principles, simplicity principles, generosity principles, and moral principles and there is a relevance between Al-Ghazali and Abdul Mannan's consumption concepts with The consumption pattern of modern Muslim society in Indonesia today is due to the awareness of modern Muslim society about the cleanliness of food consumption and simplicity in consumption. Modern Muslim society is more careful in terms of consumption health and avoids wasteful behavior in consuming things that are not really needed or are not primary needs

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Rahman Shaleh dan Muhbib Abdul Wahab. (2004). Psikologi Suatu Pengantar Dalam Perspektif Islam. Jakarta: Prenada Media.

Abdur Rahman. (2010). Ekonomi Al-Ghazali (Menelusuri sKonsep Ekonomi Al Ghazali dalam Ihya Ulum Ad-Din). Surabaya: PT Bina Ilmu.

Afzalur Rahman. (2007). Qur’anic Science, terj. Taufik Rahman, dengan Judul Ensiklopediana Ilmu Dalam Al-Qur’an; Rujukan terlengkap Isyarat-isyarat ilmiah dalam Al-Qur’an. Bandung: PT Mizan Pustaka.

Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian- Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Badron Faishal. (2007). Etika Bisnis Dalam Islam. Jakarta: Kencana.

Haryanto Soedjatmiko. (2008). Saya berbelanja Maka Saya Ada: Ketika Konsumsi dan Desain Menjadi Gaya Hidup Konsumeris. Yogyakarta: Jalasutra.

Isnaini Harahap. (2017). Hadis-Hadis Ekonomi. Jakarta: PT Balebat Dedikasi Prima.

Joseph A Schumpeter. (1942). Capitalism, Socialism and Democracy. New York: Harper & Brothers Publisher.

Klaus Krippendorff. (1993). Analisis Isi: Pengantar Teori dan Metodologi. Jakarta: Citra Rajawali.

Mardalis. (1999). Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara.

Miftahul Huda. (2017). Indikator Perilaku Konsumen Dalam Memenuhi Kebutuhan Primer (Studi Maslahah Imam Al-Ghazali Kitab Al Mustasfa Min „Ilm Usool). Islamic Economic Journal.

Muhammad & Lukman Fauroni. (2002a). Visi Al-Qur’an Tentang Etika dan Bisnis. Jakarta: Salemba Diniyah.

Muhammad & Lukman Fauroni. (2002b). Visi Al-Qur’an Tentang Etika dan Bisnis. Jakarta: Salemba Diniyah.

Muhammad Abdul Mannan. (1995). Teori dan Praktek Ekonomi Islam. Yogyakarta: PT. Verisia Yogya Grafika.

Nur Rianto. (2011). Dasar-Dasar Ekonomi Islam. Jakarta: PT Era Adicitra Intermedia.

Sabarguna B.S. (2005). Analisis Data pada Penelitian Kualitatif. Jakarta: UI Press.

Said Saad Marathon. (2007). Ekonomi Islam Di Tengah Krisis Ekonomi Global. Jakarta: Maktabah ar-Riyadh.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Bandung: Alfabeta.

Supraman Syukur. (2004). Etika Religius. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sutanto. (2005). Dasar—Dasar Ilmu Tanah, Konsep dan Kenyataan. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.

Abdul Rahman Shaleh dan Muhbib Abdul Wahab. (2004). Psikologi Suatu Pengantar Dalam Perspektif Islam. Jakarta: Prenada Media.

Abdur Rahman. (2010). Ekonomi Al-Ghazali (Menelusuri Konsep Ekonomi Al Ghazali dalam Ihya Ulum Ad-Din). Surabaya: PT Bina Ilmu.

Afzalur Rahman. (2007). Qur’anic Science, terj. Taufik Rahman, dengan Judul Ensiklopediana Ilmu Dalam Al-Qur’an; Rujukan terlengkap Isyarat-isyarat ilmiah dalam Al-Qur’an. Bandung: PT Mizan Pustaka.

Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian- Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Badron Faishal. (2007). Etika Bisnis Dalam Islam. Jakarta: Kencana.

Haryanto Soedjatmiko. (2008). Saya berbelanja Maka Saya Ada: Ketika Konsumsi dan Desain Menjadi Gaya Hidup Konsumeris. Yogyakarta: Jalasutra.

Isnaini Harahap. (2017). Hadis-Hadis Ekonomi. Jakarta: PT Balebat Dedikasi Prima.

Joseph A Schumpeter. (1942). Capitalism, Socialism and Democracy. New York: Harper & Brothers Publisher.

Klaus Krippendorff. (1993). Analisis Isi: Pengantar Teori dan Metodologi. Jakarta: Citra Rajawali.

Mardalis. (1999). Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara.

Miftahul Huda. (2017). Indikator Perilaku Konsumen Dalam Memenuhi Kebutuhan Primer (Studi Maslahah Imam Al-Ghazali Kitab Al Mustasfa Min „Ilm Usool). Islamic Economic Journal.

Muhammad & Lukman Fauroni. (2002a). Visi Al-Qur’an Tentang Etika dan Bisnis. Jakarta: Salemba Diniyah.

Muhammad & Lukman Fauroni. (2002b). Visi Al-Qur’an Tentang Etika dan Bisnis. Jakarta: Salemba Diniyah.

Muhammad Abdul Mannan. (1995). Teori dan Praktek Ekonomi Islam. Yogyakarta: PT. Verisia Yogya Grafika.

Nur Rianto. (2011). Dasar-Dasar Ekonomi Islam. Jakarta: PT Era Adicitra Intermedia.

Sabarguna B.S. (2005). Analisis Data pada Penelitian Kualitatif. Jakarta: UI Press.

Said Saad Marathon. (2007). Ekonomi Islam Di Tengah Krisis Ekonomi Global. Jakarta: Maktabah ar-Riyadh.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Bandung: Alfabeta.

Supraman Syukur. (2004). Etika Religius. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sutanto. (2005). Dasar—Dasar Ilmu Tanah, Konsep dan Kenyataan. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Indranata, C. J. (2022). Perilaku Konsumen Islam Modern Perspektif Konsumsi dalam Islam. Islamika : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 22(01), 59–81. https://doi.org/10.32939/islamika.v22i01.1094