KESULITAN BELAJAR YANG DIHADAPI OLEH MAHASISWA DAN SOLUSINYA
DOI:
https://doi.org/10.32939/islamika.v14i1.3Abstract One of the problems in the world of education in Indonesia highlighted that many people are of quality problems or quality. Quality of education is of course related to learning. However, reality shows that a lot of the students did not achieve expected maximum learning because there are several factors that influence them, which are; the influence of close friends, economic status, encouragement of parents, facilities and infrastructure. On the other hand the dynamics of what happens to the students showed clearly the tendency of students to disinterest in science studies. This paper presented: a. Difficulty in learning influenced by; 1) internal factors; intelligence factors and interest, 2) external factors; family and community factors. While solutions to reduce the difficulty of learning are as follows; 1) provides tutoring, 2) generate interest in students to learn the lessons that follow, 3) information service, 4) placement services, and 5) counseling services.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ahmadi, A., 1997. Bimbingan dan Penyuluhan di Sekolah. Semarang: Toha Putra
Chalijah. 1984. Sistem Pembelajaran. Bandung.
Dahar, R., W., 1998. Teori-teori Belajar.
Degeng, S., 1989. Ilmu Pengajaran Taksonomi Variabel. Jakarta: Depdikbud.
Depdiknas. 1985. Komponen Dasar Pendidikan Diagnostik Kesulitan Belajar dan Pengajaran Remedial. Jakarta: Universitas Terbuka.
Djoyonegoro, W., 1997, (Koran) Lombok Pos, Mataram, NTB.
Djumhur dan Surya, M., 1989. Bimbingan dan Penyuluhan di Sekolah. Bandung: CV. Ilmu.
Gunarsa, S., D., 1990. Psikologi Anak Bermasalah. Jakarta: PT. Asid Mahasetia.
Hamalik, O., 1986. Metode Mengajar dan Kesulitan Belajar. Bandung: Tarsito.
_______, 1980, Problematika Pembelajaran Mahasiswa, Bandung: Alfabeta.
Kartini, Kartono. 1980. Teori Kepribadian. Bandung: PT. Eresco.
Nurkencana, W,. 1979. Pengukuran dan Penilaian. Singaraja: FIP Unud.
Partowisastro. 1978. Bimbingan dan Penyuluhan di Sekolah. Jakarta: Airlangga.
Simandjuntak, B., 1990. Latar Belakang Kenakalan Remaja. Jakarta: Rineka Cipta.
Slameto. 2003. Teori Belajar dan Model Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sukardi. 1997. Bimbingan dan Penyuluhan. Jakarta: Bina Aksara.
Winkel. 1998. Bimbingan dan Penyuluhan di Sekolah. Jakarta: Gramedia.
Chalijah. 1984. Sistem Pembelajaran. Bandung.
Dahar, R., W., 1998. Teori-teori Belajar.
Degeng, S., 1989. Ilmu Pengajaran Taksonomi Variabel. Jakarta: Depdikbud.
Depdiknas. 1985. Komponen Dasar Pendidikan Diagnostik Kesulitan Belajar dan Pengajaran Remedial. Jakarta: Universitas Terbuka.
Djoyonegoro, W., 1997, (Koran) Lombok Pos, Mataram, NTB.
Djumhur dan Surya, M., 1989. Bimbingan dan Penyuluhan di Sekolah. Bandung: CV. Ilmu.
Gunarsa, S., D., 1990. Psikologi Anak Bermasalah. Jakarta: PT. Asid Mahasetia.
Hamalik, O., 1986. Metode Mengajar dan Kesulitan Belajar. Bandung: Tarsito.
_______, 1980, Problematika Pembelajaran Mahasiswa, Bandung: Alfabeta.
Kartini, Kartono. 1980. Teori Kepribadian. Bandung: PT. Eresco.
Nurkencana, W,. 1979. Pengukuran dan Penilaian. Singaraja: FIP Unud.
Partowisastro. 1978. Bimbingan dan Penyuluhan di Sekolah. Jakarta: Airlangga.
Simandjuntak, B., 1990. Latar Belakang Kenakalan Remaja. Jakarta: Rineka Cipta.
Slameto. 2003. Teori Belajar dan Model Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sukardi. 1997. Bimbingan dan Penyuluhan. Jakarta: Bina Aksara.
Winkel. 1998. Bimbingan dan Penyuluhan di Sekolah. Jakarta: Gramedia.
Downloads
Published
2013-06-04
How to Cite
Irrubai, M. L. (2013). KESULITAN BELAJAR YANG DIHADAPI OLEH MAHASISWA DAN SOLUSINYA. Islamika : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 14(1). https://doi.org/10.32939/islamika.v14i1.3
Issue
Section
Articles