Menelusuri Jejak Spiritualitas dalam Pembelajaran Kaligrafi Metode Hamidi di Pesantren SAKAL Jombang
DOI:
https://doi.org/10.32939/islamika.v25i1.5094Abstract This study aims to explore the quality indicators of calligraphy within the implementation of the Hamidi Method, as well as to trace the spiritual dimensions embedded in the calligraphy learning process at SAKAL Islamic Boarding School (Pesantren) in Jombang. Using a qualitative approach, this research analyzes how technical aspects—such as proportional accuracy (nisbah), consistency of letterforms, and artistic composition—are harmoniously integrated with spiritual values, making each stroke of calligraphy a form of devotion to the Divine Word (Kalamullah). The Hamidi Method is implemented progressively through the use of kurrasah (instructional booklets) and scholarly mentorship rooted in a chain of transmission (sanad), developing students'skills while instilling discipline and Islamic spirituality.The indicators of calligraphy quality in this context include five key aspects: proper use of tools and materials, technical precision, harmonious layout composition, fluency in writing, and artistic expression grounded in tradition. From Seyyed Hossein Nasr’s perspective on spirituality, calligraphy is not merely visual art but sacred art that fulfills four main functions: psychological-spiritual balance, reminder of Divine transcendence, reflection of collective religious consciousness, and a symbol of Islamic civilizational progress. The findings indicate that the Hamidi Method is not only effective for technical skill development but also serves as a transformative educational model that blends spirituality and culture, bridging classical Islamic values with contemporary relevance.
Downloads
References
Al Chudaifi, M. A. R., & Mujib, Z. (2022). Peran SAKAL dalam Penyebaran Kaligrafi Arab Bermanhaj Taqlidy Hamidi. Tifani: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 29–41. http://tifani.org/index.php/tifani/article/view/16
Amrullah, A. Y., & Fauzi, M. (2021). Peningkatan Keterampilan Kitabah Melalui Khat Riq’ah dengan Manhaj Hamidi di Sekolah Kaligrafi AL-Qur’an (SAKAL) Jombang. Edulab: Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 6(1), 43–58.
AR, H. D. S. (2022). Seni Kaligrafi Islam. Amzah.
Arthur, A. R., & Gandarum, D. N. (2023). Prinsip Ornamen Islam dalam Keindahan Arsitektur Bangunan Pendidikan. Rekayasa Lingkungan Terbangun Berkelanjutan, 01(02), 278–289.
Ashoumi, H., Malik, M. M., & Maulidiah, S. L. (2022). Implikasi Intrakurikuler Kaligrafi Dalam Pelestarian Seni Budaya Islam Di Madrasah Tsanawiyah Darun Najah Karangploso Malang. LISAN AL-HAL: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 16(2), 235–254. https://doi.org/10.35316/lisanalhal.v16i2.235-254
Athoillah, B. I., Lilawati, E., & Hasbullah, A. R. (2024). Urgensi Pembelajaran Kaligrafi Metode Hamidi di Era Society 5.0 dalam Melestarikan Seni Kebudayaan Islam. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 5(2), 547–562.
Atika, D. D., & Ginting, M. A. B. (2024). KALIGRAFI SEBAGAI SENI BUDAYA ISLAM DAN ARSITEKTUR. Jurnal Ekshis, 2(2), 172–185.
Auliya, N. N. F. (2019). Etnomatematika kaligrafi sebagai sumber belajar matematika di madrasah ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 1(2).
Bissalam, U., & Wahyudin, M. (2024). Transformsi Kaligrafi Tradisional Ke Digital Sebagai Media Dakwah Era Baru. Al-Mustla : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman Dan Kemasyarakatan, 6(2), 502–521. https://doi.org/10.46870/jstain.v6i2
Bogdan, R. (1992). Pengantar Metoda Penelitian Kualitatif: Suatu Pendekatan Fenomenologis Terhadap Ilmu-Ilmu Sosial/Oleh Robert Bogdan, Steven J. Taylor; Alih Bahasa Arief Furchan.
Burga, M. A. (2019). Kajian Kritis Akulturasi Islam dan Budaya Lokal. Jurnal Pemikiran Islam, 5(1), 1–20.
Dwi atika Yuditia, D., & Ginting, M. A. B. (2024). Kaligrafi sebagai seni budaya islam dan arsitektur. Jurnal Ekonomi, Syariah Dan Studi Islam, 2(2). https://doi.org/10.59548/je.v2i2.274
Elisa, M., & Pebrina, R. (2024). Pelaksanaan Metode Taqidy Hamidi dan Latihan Terbimbing pada Kegiatan Ekstrakurikuler Kaligrafi di SMP Quran Al-Zamriyah Payakumbuh. SURAU: Journal of Islamic Education, 2(2), 184–197.
Fahrudin, A. (2022). Analisis Ikonoklasme Nurcholish Madjid pada Kaligrafi Abdul Djalil Pirous. Jurnal Riset Agama, 2(2), 84–102. https://doi.org/10.15575/jra.v2i2.16744
Fuady, F. (2023). Nilai Etika dalam Seni Islam: Studi Pemikiran Seyyed Hossein Nasr. Jurnal Peradaban, 2(2), 31–46. https://doi.org/10.51353/jpb.v2i2.628
Hafid, A. (2024). Pembelajaran seni kaligrafi metode hamidi di Sekolah Kaligrafi Al-Qur’an Denanyar Jombang: Perspektif spiritualitas seni islam Seyyed Hossein Nasr. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Kalijaga, K. S. S. (n.d.). Konsep Seni Sunan Kalijaga.
Kamal, F. (2020). Model Pembelajaran Sorogan Dan Bandongan Dalam Tradisi Pondok Pesantren. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 15–26.
Kirom, S., & Hakim, A. L. (2020). Kaligrafi Islam Dalam Perspektif Filsafat Seni. Refleksi Jurnal Filsafat Dan Pemikiran Islam, 20(1), 55–67.
Krishnanandayani, J. D., & Maheswari, P. D. (2024). MENATAP TUHAN DALAM HARMONI SATYAM , SIVAM , SUNDARAM: TELAAH FILOSOFIS ATAS METAFORA KOSMIK. Sanjiwani: Jurnal Filsafat, 15(September), 240–251.
Kumalasari, A. M., & Baihaqi, N. N. (2021). Motif Ornamen Kaligrafi Ayat-Ayat Al-Qur’an: Studi Living Qur’an di Masjid Jami’Al-Mukhlisin Jabung Lamongan. Al-Misbah (Jurnal Islamic Studies), 9(2), 100–114.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook (H. Salmon (ed.); 3rd ed.). Sage Production.
Mujib, Z., Syeikh, K., & Hamidi, B. (2021). Kontribusi Karya Syeikh Belaid Hamidi dalam Pengembangan Pendidikan Kaligrafi Islam di Sakal ( Sekolah Kaligrafi Al- Qur ’ an ) Denanyar Jombang. 5, 2104–2108.
Mushodiq, M. A., Suhono, S., Pratiwi, B. D., & Zuliana, E. (2018). Kristalisasi Ideologi Islam Nusantara melalui Pembelajaran dan Pengadaan Kaligrafi:(Studi Kasus di Taman Pendidikan Alquran Al-Mukmin Desa Banjarsari Metro Lampung). FIKRI: Jurnal Kajian Agama, Sosial Dan Budaya, 3(1), 143–172.
Nata, A. (2024). Konsep adi luhung sejarah kebudayaan Islam di Indonesia dan strategi pengembangannya. 17(3), 767–798. https://doi.org/10.32832/tawazun.v17i3
Negara, T. D. W., & Yunita, R. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Seni Kaligrafi Karya Mahasiswa Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Iain Ponorogo. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 2(1), 65–75. https://doi.org/10.19105/mubtadi.v2i1.3583
Nugraha, F. A. (2017). Provokasi visual dalam lukisan sebagai pembelajaran dan penyadaran kehidupan sosial politik. Imajinasi: Jurnal Seni, 11(1), 43–54.
Nuha, A. A., & Sholeh, M. (2024). Analisis Visual Pesan Dakwah dalam Kaligrafi Kontemporer di Instagram. Dakwatuna: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam, 10(2), 111–122. https://ejournal.iaisyarifuddin.ac.id/index.php/dakwatuna/article/view/3130
Nur Rahimi, A. F. (2022). Urgensi Membaca Dan Menulis Dalam Pendidikan Islam Berdasarkan Surah Al-’Alaq Ayat 1-5 Menurut Perspektif Tafsir Al-Wasith Karya Syekh Wahbah Az-Zuhaili. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 12(2), 91. https://doi.org/10.18592/jtipai.v12i2.7801
Nurhidayati, T. (2019). Pemikiran Seyyed Hossein Nasr: Konsep Keindahan dan Seni Islami dalam Dunia Pendidikan Islam. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman, 10(1), 27–44. https://doi.org/10.36835/falasifa.v10i1.150
Sasmita, W. (2018). Tradisi upacara ritual siraman sedudo sebagai wujud pelestarian nilai-nilai sosial. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(2), 207.
Satori, D., & Komariah, A. (2009). Metodologi penelitian kualitatif.
Subana, M. (2019). Dasar-dasar penelitian ilmiah.
Syafi’i, A. G., & Masbukin, M. (2021). KALIGRAFI DAN PERADABAN ISLAM Sejarah dan Pengaruhnya bagi Kebudayaan Islam di Nusantara. Nusantara; Journal for Southeast Asian Islamic Studies, 17(2), 68–75.
Wardani, L. K. (2010). Fungsi, makna dan simbol (sebuah kajian teoritik).
Widia, W., Sugiyamin, S., Pamungkas, D. D., & Cahyono, N. H. (2022). Nilai Nilai Artistik Rumah Adat Tradisional di Kabupaten Belitung. Cilpa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Seni Rupa, 8(1), 13–24.
Yusuf, M. A. (2016). Konsep Manusia Ideal Seyyed Hossein Nasr dan Relevansinya dengan Pengembangan Karakter Masyarakat Modern Indonesia. Didaktika Religia, 4(1), 135–158. https://doi.org/10.30762/didaktika.v4.i1.p135-158.2016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hilyah Ashoumi, Zayad Abd Rahman, Nur Ahid; Abdul Kholid

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.