PENGARUH DIGITALISASI PEMASARAN (PEMASARAN ONLINE) TERHADAP PENINGKATAN PENDAPATAN UMKM PADA PERSPEKTIF EKONOMI SYARIAH DI KOTA BANDAR LAMPUNG
DOI:
https://doi.org/10.32939/dhb.v3i1.1037Keywords:
pemasaran online, pendapatan, ekonomi syariahAbstract Purpose: In an increasingly sophisticated era, many people use smartphones. Therefore, there must be an upgrade to carry out daily activities. All activities will be facilitated by the presence of a smartphone. Long distances will become close with the sophistication of the times. This sophistication is felt by all people, regardless of age and occupation. So in this study will analyze whether there is a good influence on online marketing by increasing UMKM income Design/methodology/approach: To get the results in this study the researchers distributed questionnaires and in data analysis using the smartpls application and using the t table. Findings: The results of this study reveal that either partially or simultaneously Service Quality and Price have an influence on service user satisfaction. Research implications: The results of the study concluded that to get an increase in income, UMKM had to upgrade their marketing strategies to make it easier for customers to order products.
Downloads
References
Anugrah, R. J. (2020). Efektifitas Penerapan Strategi Online Marketing Oleh UMKM Dalam Masa Pembatasan Sosial Berskala Besar (PSBB) Corona Viruses Disease 2019 (Covid-19). Jurnal Manajemen Dan Inovasi (MANOVA), 3(2), 55–65. https://doi.org/10.15642/manova.v3i2.302
Asse, R. A. A. (2018). Strategi Pemasaran Online. Jurnal Komunikasi, 7(2), 219–231.
Efendi, R., & Bakhri, B. S. (2018). Konsep Koperasi Bung Hatta Dalam Perspektif Ekonomi Syariah. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 15(1), 111–135. https://doi.org/10.25299/jaip.2018.vol15(1).1594
Fadly, H. D., & Sutama, S. (2020). Membangun Pemasaran Online Dan Digital Branding Ditengah Pandemi Covid-19. Jurnal Ecoment Global : Kajian Bisnis Dan Manajemen, 5(2), 213–222. http://ejournal.uigm.ac.id/index.php/EG/article/view/1042
Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Debby Arisandi Halaman 61 dari 76 JMD. Jurnal Manajemen Dewantara, 1(2), 61–76.http://ejournal.stiedewantara.ac.id/index.php/JMD/issue/view/32
Firmanda, H. (2018). Hakikat Ganti Rugi Dalam Perspektif Hukum Ekonomi Syariah dan Hukum Perdata Indonesia. Jurnal Hukum Respublica, 16(2), 236–251. https://doi.org/10.31849/respublica.v16i2.1438
Harto, D., Pratiwi, S. R., Utomo, M. N., & Rahmawati, M. (2019). Penerapan Internet Marketing Dalam Meningkatkan Pendapatan Pada UMKM. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 39. https://doi.org/10.30595/jppm.v3i1.3033
Kurnia, T., Studi, P., Syariah, E., Djuanda, U., Studi, P., Syariah, E., & Djuanda, U. (2021). Pengaruh penghargaan finansial dan pertimbangan pasar kerja terhadap keputusan pemilihan profesi alumni sarjana ekonomi syariah di bogor. 6(2), 1–14.
Made, N., Maharani Putri, D., & Jember, I. M. (2016). Pengaruh Modal Sendiri dan Lokasi Usaha Terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) di Kabupaten Tabanan (Modal Pinjaman sebagai Variabel Intervening). Jurnal Ekonomi Kuantitatif Terapan • Agustus 2016, Vol. 9 No. 2(2), 142–150.
Muttaqin, R. (2018). Pertumbuhan Ekonomi dalam Perspektif Islam. MARO: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis, 1(2), 117–122. https://doi.org/10.31949/mr.v1i2.1134
MY Bahtiar. (2017). Pengertian Ekonomi Islam. 22–76. http://repository.radenintan.ac.id/101/3/Bab_II.pdf
Nurhadi, N. (2020). Konsep Pelayanan Perspektif Ekonomi Syariah. EkBis: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 2(2), 137. https://doi.org/10.14421/ekbis.2018.2.2.1100
Setiawati, Ira; Widyartati, P. (2017). Pengaruh Strategi Pemasaran Online Terhadap Peningkatan Laba Umkm. Strategi Komunikasi Pemasaran, 20, 1–5.
Sukarnoto, T., Nurjati, N., & Rani, V. (2021). Era Digitalisasi Media Pemasaran Online Pengembangan Usaha Mikro Kecil. Etos : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 1. https://doi.org/10.47453/etos.v3i1.352
Tesa Nurul Safrianti. (2020). PENGARUH TRANSAKSI ONLINE (E-COMMERCE), MODAL, DAN LAMA USAHA TERHADAP PENINGKATAN PENDAPATAN UMKM DI KABUPATEN TEGAL. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/en/mdl-20203177951%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41562-020-0887-9%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41562-020-0884-z%0Ahttps://doi.org/10.1080/13669877.2020.1758193%0Ahttp://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/22