Reducing Students' Truant Behaviour through Group Counseling Services

  • Bau Ratu Universitas Tadulako
  • Ridwan Syahran Universitas Tadulako
  • Muh. Mansyur Thalib Universitas Tadulako
  • Ningsih Ningsih Sekolah Menengah Pertama Negeri 18 Palu
Keywords: truant behavior, group counseling services

Abstract

The problem of student truancy behaviour is a problem that often occurs in schools today. Efforts are being made to reduce truancy behaviour by using group counselling services because the primary function of group counselling services is the problem alleviation function. This study aims to increase students' understanding of behaviour, which has negative consequences for themselves and others, and to reduce truant behaviour through group counselling. The type of research used is Guidance and Counseling Action Research with the object of studying 12 class VIII students of SMP Negeri 18 Palu in the 2023/2024 academic year consisting of 10 males and two females, and the research subjects were guidance and counselling teachers. The data collection technique in this study was to use inventory, interview guidelines, observation guidelines, and documentation. The data analysis technique is an interactive model presented as qualitative research. The study results revealed that truant behaviour in class VIII students of SMP Negeri 8 Palu after attending group counselling services was lower than before attending group counselling services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annisa, A., Astuti, I., & Lestari, S. (2013). Layanan Informasi oleh Guru Bimbingan dan Konseling mencegah Perilaku Membolos Kelas VIII SMPN 03 Sungai Raya. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(7).

Barida, M., & Widyastuti, D. A. (2020, November). Peningkatan kompetensi guru bimbingan dan konseling dalam menyelenggarakan layanan bimbingan kelompok dan konseling kelompok. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Ahmad Dahlan (Vol. 2, No. 1, pp. 851-858).

Dewi, O. P., & Setiawati, D. (2016). Penerapan Konseling Kelompok dengan Teknik Behaviour Contract untuk Mengurangi Perilaku Membolos pada Siswa Di SMK Kawung 2 Surabaya. Jurnal BK UNEsA, 6(3), 1-7.

Indayani, A., Sedanayasa, G., & Antari, N. N. M. (2014). Penerapan Konseling Behavioral Dengan Teknik Penguatan Positif Sebagai Upaya Untuk Meminimalisasi Perilaku Membolos Pada Siswa Kelas X. 1 Sma Negeri 1 Sawan Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 2(1).

Mulyadi, H. (2010). Diagnosis kesulitan belajar dan bimbingan terhadap kesulitan belajar khusus. Nuha Litera.

Munir, A., & Ratu, B. (2016). Efektivitas Konseling Kelompok Teknik Assertive Training dalam Mengurangi Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas Xi IPS SMA Negeri 5 Palu. Jurnal Konseling & Psikoedukasi, 1(1), 2502-4000.

Nopiarni, R., Yandri, H., & Juliawati, D. (2020). Perilaku Membolos Siswa Sekolah Menengah Atas di Era Rovolusi Indutri 4.0. Jurnal Bikotetik (Bimbingan dan Konseling: Teori dan Praktik), 4(1), 21-24.

Prayitno & Amti, E. (2004). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Rineka Cipta

Putri, M. C., Juliawati, D., Khuryati, A., & Yandri, H. (2020). Mereduksi perilaku menyontek siswa di era “Merdeka Belajar” melalui layanan bimbingan kelompok. Jurnal Penelitian Bimbingan dan Konseling, 5(2).

Ralasari, T. M. (2015). Upaya pengubahan perilaku membolos siswa melalui layanan konseling kelompok dengan model CBT. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan & Konseling, 1(1).

Ratu & Nurwahyuni, B. (2013). Pengembangan Model Konseling Kelompok melalui Teknik Asertif Training untuk Mengentaskan Kecemasan dalam Menghadapi Ujian Akhir Semester. Tri Sentra: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(4), 221742.

Sukardi, D. K. (2016). Pengantar pelaksanaan program bimbingan dan konseling disekolah. Rineka Cipta.

Tohirin, B. (2009). Konseling di sekolah dan Madrasah. Rajawali Pers.

Wardhani, J., & Mudarya, I. N. (2018). Penerapan teori konseling analisis transaksional dengan teknik kursi kosong untuk meminimalisir perilaku membolos siswa kelas VII d semester genap SMP Negeri 4 Gerokgak tahun pelajaran 2017/2018. Daiwi Widya, 5(3), 27-39.

Yandri, H., Alfaiz, A., & Juliawati, D. (2019). Pengembangan Keterampilan Berpikir Positif melalui Layanan Konseling Kelompok bagi Anggota Ikatan Mahasiswa Pemuda Pelajar Semurup, Kota Padang. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(4), 509-516.

Yandri, H., Rahayu, G., Suhaili, N., & Netrawati, N. (2022). Kebermaknaan Konseling Kelompok dalam Menanggulangi Masalah Kehidupan. Indonesian Journal of Counseling and Development, 4(2), 59-69.

Yusuf, S., & Nurihsan, A. J. (2019). Landasan bimbingan dan konseling. Rineka Cipta.

CROSSMARK
Published
2023-07-01
DIMENSIONS
How to Cite
Ratu, B., Syahran, R. ., Thalib, M. M., & Ningsih, N. (2023). Reducing Students’ Truant Behaviour through Group Counseling Services. Indonesian Journal of Counseling and Development, 5(1), 67–73. https://doi.org/10.32939/ijcd.v5i1.2603
Section
Articles