Problematika Pembimbing dalam Membina Penyandang Tuna Grahita di Panti Sosial Bina Grahita Harapan Ibu Padang

  • Fitria Ariani Universitas Putra Indonesia YPTK Padang
  • Nur Syahadani Putri Universitas Putra Indonesia YPTK Padang

Abstract

Mentally retarded children in social institutions often lack optimal care due to limited resources and support for supervisors. This study explores the challenges faced by dormitory supervisors caring for mentally retarded children at the Bina Grahita Harapan Ibu Padang Social Home, aiming to identify solutions for improved service quality, child independence, and well-being. A qualitative approach employing observation and interviews with seven supervisors was used. Supervisors reported challenges including diverse child needs, limited resources, inadequate training and support, emotional strain, and minimal social support. These findings highlight the need for comprehensive support programs, including training, to enhance supervisor capacity and improve child outcomes

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, Moh. (2005). Ortopedagogik Anak Tunagrahita. Jakarta: Proyek Pembinaan dan Peningkatan Mutu Tenaga Kependidikan Dikti, Depdikbud.

Ariani. F., et al. (2024). Tunagrahita Survive dengan Keterampila Dasar. Madza Media

Damastuti, E. (2020). Pendidikan Anak Dengan Hambatan Intelektual. ULM Banjarmasin

Darti, F. D., & Fatimah, I. D. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Melalui Gerakan Tari Pada Siswa Kelas V SDLB Negeri Tuban. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 103-108.

Farraswati, D. I., & Siswanto, H. (2015). Pola Asuh Keluarga pada Penyandang Tunagrahita di Desa Karangpatihan Kecamatan Balong Kabupaten Ponorogo. Jurnal Elektoronik UNESA. 4(1). 9

Hamdi, N. M. (2019). Lembaga dan Perkembangan Anak di Panti Sosial Bina Grahita Harapan Ibu Kalumbuk, Padang, 1980-2018 (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ANDALAS).

Indraswari, L. (2012). Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalaui Kegiatan Mozaik Di Taman Kanak-Kanak Pembina Agam. Jurnal Pesona PAUD, 1(1), 1-13.

Juliawati, D., Yandri, H., Sujadi, E., & Ahmad, B. (2020). Pemantapan Tauhid Remaja Masjid Melalui Kegiatan Layanan Bimbingan Kelompok. E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 11(3), 323-329.

Julkifli, M. (2019). Strategi guru mengelola kelas dalam mengatasi kesulitan belajar pada anak lamban belajar: Studi kasus di Sdit Al-Firdaus Banjarmasin (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Kholidin, F. I., Juliawati, D., & Afriani, A. (2023). Analyzing the Learning Behavior of Gifted Children. Indonesian Journal of Counseling and Development, 5(2), 120-134.

Kintamani, A. (2017). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus dengan Menggunakan Media finger painting Untuk Anak Tunagrahita Sedang Kelas III C1 di SLB N 1 Sleman. WIDIA ORTODIDAKTIKA, 6(7), 712-721.

Liana, et al. (2021). Strategi Guru dalam Membantu Siswa Tunagrahita. Proceeding of Dirundeng International Conference of Islamic Studies (DICIS)

Mugiyanti, M. (2021). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Tehnik Mozaik Bagi Anak Tunagrahita Kelas V SDLB di Sekolah Luar Biasa Bina Siwi Pajangan Bantul Yogyakarta. Exponential (Education For Exceptional Children) Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 2(1), 199-205.

Primohardjo, A. B., & Raharjo, S. T. (2016). Bimbingan Keterampilan Anak Tunagrahita. Prosiding KS, 3(2). 155-159

Putra, M., & Kasiyati, K. (2019). Meningkatkan Kemampuan Merawat Diri Dalam Keterampilan Menggosok Gigi Dengan Menggunakan Model Direct Instruction Pada Anak Tunagrahita Sedang. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 7(1), 235-242.

Ramadhani, L. P., Putri, R. R., Destriyanti, V., & Febrianti, N. (2022). Analisis Strategi Pembelajaran Bagi Anak Tunagrahita di SLB B-Cflora Indonesia. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan dan Multi Disiplin (Vol. 5, No. 01).

Rochyadi, E. (2012). Karakteristik dan Pendidikan Anak Tunagrahita. Pengantar Pendidikan Luar Biasa. Universitas Negeri Padang

Safitri, R. (2017). Meningkatkan Motorik Halus Melalui Keterampilan Membuat Kalung Pada Anak Tunagrahita Sedang. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 5(2).

Sumaryanti, W. D. E. P. (2015). Kemampuan Motorik Kasar Tunagrahita Kelas Dasarmampu Didik Diukur Melalui Dasar Permainan Bolatangan. Medikora, 14(1), 156441.

Yandri, H., Mudjiran, M., Nirwana, H., & Karneli, Y. (2022). Bullying Behavior in Orphanage Children Judging from the Psychoanalytic Therapy Approach. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 9(2), 180-186.

CROSSMARK
Published
2024-07-30
DIMENSIONS
How to Cite
Ariani, F., & Putri, N. S. . (2024). Problematika Pembimbing dalam Membina Penyandang Tuna Grahita di Panti Sosial Bina Grahita Harapan Ibu Padang. Indonesian Journal of Counseling and Development, 6(1), 25–37. https://doi.org/10.32939/ijcd.v6i1.4202
Section
Articles