Pendekatan Problem Solving dengan Strategi Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa
Keywords:
Problem solving approaches, Metacognitive strategies, Problem-solving skills
Abstract The purpose of this study was to describe the increase in mathematical problem-solving abilities and students' responses during the learning process by applying a problem-solving approach with metacognitive strategies. This research is a classroom action research consisting of 3 cycles. The instrument used is a test of mathematical problem-solving skills and student response questionnaire. The results of the study concluded that the ability of mathematical problem-solving in the application of problem-solving approaches with metacognitive strategies has increased. This can be seen from the average test of mathematical problem-solving ability from cycle I is 67, cycle II is 70 and cycle III is 82. While the response of students is included in the effective criteria, with a percentage of positive responses 94% and a negative response percentage of 6%.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Abduloh, U., Karomah, N., & Hidayati, S. (2018, February). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Soal Literasi Matematika melalui Model Creative Problem Solving Kelas VIII H SMPN 9 Semarang. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 774-780.
Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Metakognisi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447-458.
Gunawan, R. G., & Putra, A. (2019). Pengaruh Strategi Belajar Aktif Sortir Kartu Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 362-370.
Iruludin, M. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dengan Pendekatan Problem Solving dalam Meningkatkan Penalaran Matematis Siswa. Skripsi. Tuban: UNIROW.
Kurniawan, A., Rusdi, M., & Marzal, J. (2019). Pengembangan Modul Pedoman Guru dalam Mendesain Instrumen Penilaian Matematika Berbasis Pemecahan Masalah Matematika. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 15-22. doi:10.32939/ejrpm.v2i1.259
Permata, S. P. (2012). Penerapan Strategi Metakognitif dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Padang. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1).
Wulansari, T., Putra, A., Rusliah, N., & Habibi, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah pada Materi Statistika terhadap Kemampuan Penalaran Statistik Siswa. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(1), 35-47.
Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Metakognisi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447-458.
Gunawan, R. G., & Putra, A. (2019). Pengaruh Strategi Belajar Aktif Sortir Kartu Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 362-370.
Iruludin, M. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dengan Pendekatan Problem Solving dalam Meningkatkan Penalaran Matematis Siswa. Skripsi. Tuban: UNIROW.
Kurniawan, A., Rusdi, M., & Marzal, J. (2019). Pengembangan Modul Pedoman Guru dalam Mendesain Instrumen Penilaian Matematika Berbasis Pemecahan Masalah Matematika. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 15-22. doi:10.32939/ejrpm.v2i1.259
Permata, S. P. (2012). Penerapan Strategi Metakognitif dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Padang. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1).
Wulansari, T., Putra, A., Rusliah, N., & Habibi, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah pada Materi Statistika terhadap Kemampuan Penalaran Statistik Siswa. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(1), 35-47.
Published
2019-08-18
DIMENSIONS
How to Cite
Anjani, I. R. (2019). Pendekatan Problem Solving dengan Strategi Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 63–68. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v2i2.279
Section
Artikel