Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Materi Persamaan Garis Singgung Lingkaran melalui Pembelajaran Discovery Learning

  • Thasyia Indira Universitas Sriwijaya
  • Zulkardi Zulkardi Universitas Sriwijaya
  • Yanna Sanova Universitas Sriwijaya
Keywords: Problem-solving skills, Discovery learning, Tangent of circle equation

Abstract

This study aimed to improve student’s problem-solving abilities of tangent circle equations using discovery learning. This research was done in class XI IPA 4 SMA N 1 Palembang. This research method is used Classroom Action Research with discovery learning models. The instrument is used test instrument in the form of an evaluating matter of the tangent circle equation in the description form and the observation sheet for observation of the learning activity of the students. The results of the study showed that there is an increase in students' problem-solving abilities in tangent circle equation material using discovery learning. This increase can be seen from the results of the post-test students with an average score of 93,6 which increased when compared with the results of the pre-test with an average value of 58,2. The percentage of students who complete learning increases from 30% pre-test to 100% at post-test with KKM (maximum mastery criteria) ≥ 70. Based on the data analysis, it can be concluded that learning with discovery learning models can improve student learning outcomes in the tangent of circle equation material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, B., Deswita, R., Ningsih, F., & Syafriadi, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran CORE dengan Pendekatan Scientific Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Mathematical Habits of Mind Mahasiswa Matematika. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(2), 33-42.

Ariyanto, L., Aditya, D., & Dwijayanti, I. (2019). Pengembangan Android Apps Berbasis Discovery Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VII. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 40-51. doi:10.32939/ejrpm.v2i1.355

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran Matematika dengan Metode Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 1-10.

Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Metakognisi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447-458.

Gunawan, R. G., & Putra, A. (2019). Pengaruh Strategi Belajar Aktif Sortir Kartu Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 362-370.

Muhamad, N. (2017). Pengaruh Metode Discovery Learning untuk Meningkatkan Representasi Matematis dan Percaya Diri Siswa. Jurnal Pendidikan UNIGA, 10(1), 9-22.

Putra, A., Syarifuddin, H., & Zulfah, Z. (2018). Validitas Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Penemuan Terbimbing dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Penalaran Matematis. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 56-62. doi:10.32939/ejrpm.v1i2.302

Rhamayanti, Y. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika dan Respon Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Metode Penemuan Terbimbing. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 29-39. doi:10.32939/ejrpm.v2i1.244

Rosdianwinata, E. (2015). Penerapan Metode Discovery untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 1-8.

Sahrudin, A. (2014). Implementasi Strategi Pembelajaran Discovery untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Motivasi Belajar Siswa SMA. JUDIKA (Jurnal Pendidikan Unsika), 2(1).

Sutrisno, L. (2016). PISA 2015. Pontianakpost. 11 Desember 2016. http://www.pontianakpost.co.id/pisa-2015. Diakses pada tanggal 2 Desember 2018.

Wasilah, I., Murini, & Jalinus. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Melalui Penerapan Model Discovery Learning Pada Materi Lingkaran Untuk Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan Universitas Riau.
CROSSMARK
Published
2019-08-18
DIMENSIONS
How to Cite
Indira, T., Zulkardi, Z., & Sanova, Y. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Materi Persamaan Garis Singgung Lingkaran melalui Pembelajaran Discovery Learning. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 69–76. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v2i2.343