Gerlach and Ely’s Learning Model: How to Implement It to Online Learning for Statistics Course
Abstract Statistics is a compulsory subject that is very useful for students, so, in online learning, lecturers need to determine a suitable learning model. Lecturers can apply specific learning models that are adapted to the situation. The existence of characters in Gerlach and Ely's complete learning model can be a choice for lecturers in carrying out their learning so that even though learning is carried out online, the needs needed by students are still met. The purpose of the research is to describe the design of the Gerlach and Ely learning model, which is carried out online in the statistics course. The research method is field research with data obtained through observational studies of the learning process, interviews with students taking Statistics courses, and documentation of the learning process and the results of student assignments. The data analysis used Spradley Model. The results of this study are that students and lecturers can do online learning by maximizing some of the available applications with improvements to the media used. The media must be easily accessible to support fluency when learning. The lecturer prepares all the learning needs in the stages of Gerlach and Ely's learning activities. The advantages of this applied model are that it provides detailed stages in learning to determine learning objectives to the analysis stage of the results of the feedback provided by students. It can guide learning to achieve the objectives of the planned learning. The details of Gerlach and Ely's learning model need to be emphasized so that all stages can be carried out according to the systematics in its application.
Downloads
References
Aggraini, W., Hudiono, B., & Hamdan. (2015). Pemberian Umpan balik (Feedback) Terhadap Hasil Belajar dan Self-Efficacy Matematis Siswa Kelas VII SMP. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran2, 4(9).
Ariska, S. F. (2018). Penanaman Nilai Kesopanan, Kejujuran dan Tanggung Jawab Menggunakan Model Tadzkirahdisekolah Dasar Kota Pontianak. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(3).
Ashoumi, H. (2017). Pendayagunaan Media Pembelajaran Untuk Memaksimalkan Kompetensi PAI. Al-Idaroh, 1(2).
Chaeruman, U. A. (2020). Ruang Belajar Baru Dan Implikasi Terhadap Pembelajaran Di Era Tatanan Baru. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1).
Daimah. (2019). Aplikasi Model Pembelajaran Gerlach & Ely dalam Merekonstruksi Materi Sejarah Kebudayaan Islam tentang Bani Umayyah di Kelas XI MAN 3 Sleman Yogyakarta. Literasi, 10(2), 129–139.
Diva, A. S., Chairunnisa, A. A., & Mufidah, T. H. (2021). Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Current Research in Education: Conference Series Journal, 1(1).
Hada, K. L., Maulida, F. I., Dewi, A. S., Dewanti, C. K., & Surur, A. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Blabak Trarerodi pada Materi Geometri Transformasi: Tahap Expert Review. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 155–178.
Hamalik, O. (2010). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Bumi Aksara.
Ihsanuddin. (2020). Jokowi Bekerja dan Belajar Di Rumah Jangan Jadi Kesempatan Liburan. Https://Nasional.Kompas.Com.
Jannah, S. M. (2020). Segudang Masalah Belajar Dari Rumah Karena Corona COVID 19. Tirto.Id.
Kementerian Dalam Negeri. (2020). Pedoman Umum Menghadapi Pandemic COVID-19 Bagi Pemerintah Daerah: Pencegahan, Pengendalian, Diagnose dan Manajemen. Tim Kerja Kementerian Dalam Negeri untuk dukungan Gugus Tugas COVID-19.
Moleong, L. J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosda Karya.
Nurdin, S. (2016). Kurikulum Pembelajaran (P. R. Grafindo (ed.)).
Pendi, M. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Gerlach dan Ely untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sains Materi Perubahan pada Mahkluk Hidup Di Kelas III SD Negeri 002 Kuapan Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru.
Purwanto, S. (2003). Statistika untuk Ekonomi dan Keuangan Modern. Salemba Empat.
Resmini, N. (2015). Penilaian Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar.
Sabri, A. (2012). Pengelolaan Waktu Dalam Pelaksanaan Pendidikan Islam. Jurnal Al-Ta’lim, 1(3), 180–187.
Setiawati, R., Netriwati, & Nasution, S. P. (2018). Desain Model Pembelajaran Gerlach dan Ely yang Berciri Nilai-Nilai Ke-Islaman untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis. Aksioma, Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro, 7(3), 371–379.
Sitorus, E. N., & Purba, M. M. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Gerlach Dan Ely Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa. Seminar Nasional Matematika (Semnastika) , Medan, 338.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sulistyawati, E., Faizah, L., Nisa, I., & Putra, I. G. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis STEM Rumah Hidrolik Di Tinjau dari Hasil Belajar dan Respon Siswa Terhadap Matematika. Factor M: Focus ACTion Of Research Mathematic, 3(2), 125–138.
Sulistyowati, E. (2019). Meningkatkan Keterampilan dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Tentang Menulis Surat Resmi Melalui Contextual Teaching And Learning (CTL) Pada Siswa Kelas VI SD 6 Getassrabi. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1).
Surur, A. M. (2019). Standar Kinerja Pengajaran Dosen Pendidikan Matematik. Factor M, 2(1).
Surur, A. M. (2020). Ragam Strategi Pembelajaran Dilengkapi dengan Evaluasi Formatif. CV. AA. Rizky.
Susilana, R. (2012). Model Pembelajaran Gerlach and Ely. Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan, FIP. UPI.
Syahmi, D. (2016). Eksistensi Kelompok Belajar dalam Memotivasi Peserta Didik Kelas X Di SMAN 9 Makassar. Jurnal Sosialisasi: Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian, Dan Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan, 3(3).
Wahyuningrum, S. R. (2020). Statistika Pendidikan (Konsep Data Dan Peluang)g. Jakad Media Publishin.
Waspodo, M. (2020). Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid 19: Sejak awal, belajar perlu adaptasi dan kreatif menghadapi tantangan.
Yusnita, I., Masykur, R., & Suherman. (2016). Modifikasi Model Pembelajaran Gerlach dan Ely Melalui Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 29–38.
Copyright (c) 2022 Agus Miftakus Surur
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.