Self-Esteem dan Motivasi Altruistik Siswa yang Mengikuti Kegiatan Pramuka di Sekolah
Abstract The study aims to uncover a self-esteem relationship with the altruistic motivations of students who participate in scouting activities. This research method uses a quantitative approach with a correlational descriptive method with a population of 104 people who come from students of State Junior High School 7 Sungai Penuh who participated in Scout activities, then samples were taken using a simple random sampling formula then obtained a sample of 83 people. The tool reveals self-esteem data in an adaptation of the Coopersmith Self-Esteem Inventory (CSEI) and the altruistic motivation data researchers developed themselves, namely the Altruistic Motivation Scale (SMAL). The data of the study results were processed and analyzed descriptively to see the distribution of frequencies and then conducted a correlation test using Pearson Product Moment Correlation. The results of this study revealed that the self-esteem and altruistic motivation of students who participated in scouting activities in school were on average in the world
Downloads
References
Afivah, F. N. (2016). Hubungan harga diri terhadap perilaku altruisme pada remaja kelas XI MAN Sumberoto Donomulyo (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Alifah, S. N. (2016). Kontribusi kegiatan kepramukaan dalam meningkatkan Self Esteem siswa di MTs al-Azhar Sampung Ponorogo (Doctoral dissertation, STAIN Ponorogo).
Aliwanto. (2017). Analisis Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Konseling Gusjigang. 3(1)
Arifin, L. (2013). Upaya Konselor Dalam Membimbing Belajar Siswa Di Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4(2), 201-218.
Asytharika. (2016). Peningkatan Harga Diri (Self Esteem) dengan Layanan Konseling Kelompok pada Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 26 Bandar lampung, (Skripsi)
Carpenter, J., & Myers, C. K. (2010). Why volunteer? Evidence on the role of altruism, image, and incentives. Journal of Public Economics, 94(11-12), 911-920.
Desmita. (2014). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung : Remaja Rosdakarya
Erliani, S. (2017). Peran Gerakan Pramuka untuk Membentuk Karakter Kepedulian Sosial dan Kemandirian (Studi Kasus di SDIT Ukhwah dan MIS An-Nuriyyah 2 Banjarmasin). Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 35-52.
Hasan, B. (2013). Landasan Pendidikan. Pustaka Setia
Irawati, N., & Hajat, N. (2012). Hubungan antara harga diri (self esteem) dengan prestasi belajar pada siswa SMKN 48 di Jakarta Timur. Jurnal Ilmiah Econosains, 10(2), 193-210.
Johnson, B. W., Redfield, D. L., Miller, R. L., & Simpson, R. E. (1983). The Coopersmith self-esteem inventory: A construct validation study. Educational and Psychological Measurement, 43(3), 907-913.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 63 Tahun 2014 Tentang Pendidikan Kepramukaan Sebagai Ekstrakulikuler Wajib Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah
Kwarnas Gerakan Pramuka. (2013). Keputusan Musyawarah Nasional Gerakan Pramuka Tentang Anggaran Rumah Tangga (ART). Semarang
Nisa, K. (2015). Hubungan Antara Religiusitas dengan Perilaku Altruisme Santri Pondok Pesantren Hidayatul Hikmah (Thesis, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya).
Nopiarni, R., Yandri, H., & Juliawati, D. (2020). Perilaku Membolos Siswa Sekolah Menengah Atas di Era Rovolusi Industri 4.0. Bikotetik (Bimbingan dan Konseling: Teori dan Praktik), 4(1), 21-24.
Nurdianto, S. (2016). Perbedaan kecerdasan moral dan perilaku altruisme siswa yang tinggal di pesantren dan non-pesantren di Madrasah Tsanawiyah Negeri Kediri 2 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Salahudin, Anas. (2010). Bimbingan dan Konseling. Bandung : Pustaka Setia
Suhron, M. (2017). Asuhan Keperawatan Jiwa Konsep Self Esteem, Jakarta: MitraWacana Media.
Sukardi. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Sylvia, R. (2016). Hubungan self esteem dan motivasi belajar terhadap pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 311-328.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Yandri, H., Fikri, M. K., & Juliawati, D. (2019). Penerapan Perilaku Altruistik dalam Layanan Konseling Individu Oleh Guru Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(1), 53-64.
Yandri, H., Juliawati, D., & Afrifadela, N. (2020). Self Control Belajar Siswa di Sekolah dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(01), 77-86.
Copyright (c) 2021 Zelfa Yuliza Putri, Dosi Juliawati, Hengki Yandri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.