The Effect of Classroom Management on Students' Mathematics Learning Motivation

Authors

  • Millah Novita Institut Agama Islam Negeri Bukittinggi
  • Rusdi Rusdi Institut Agama Islam Negeri Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.32939/tarbawi.v17i2.1023

Keywords:

Classroom Management, Learning Motivation, Mathematics Learning

Abstract

This study was motivated by students' low motivation to learn mathematics in a twelfth-grade natural science groupt one of the senior high schools in West Sumatera, Indonesia. One of the alleged contributing factors is the less conducive classroom atmosphere due to the ineffectiveness of the applied classroom management. This study aims to determine the effect of classroom management on students’ mathematics learning motivation. This study was correlational research with the ex post facto nature of research. The study population was the twelfth-grade natural science group at one of the senior high schools in West Sumatera, Indonesia, which consisted of five groups. The data collection technique used was a questionnaire. Samples were taken by non-probability sampling with the purposive sampling technique. The data were analyzed using simple linear regression analysis. The results indicated a correlation between classroom management variables and mathematics learning motivation with a reasonably strong category. Based on the result, it can be concluded that there is a significant effect of classroom management on the students’ mathematics learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, A. (2019). Manajemen Kelas yang Efektif. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 892-907.

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. IQ (Ilmu Al-qur'an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 123-140.

Erwinsyah, A. (2017). Manajemen kelas dalam meningkatkan efektifitas proses belajar mengajar. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 87-105.

Rahma, U., & Dara, Y. P. (2017). Psikologi Pendidikan: Aplikasi Teori di Indonesia. Malang: Universitas Brawijaya Press.

Haerena. (2016). Manajemen Pembelajaran Berbasis Standar Proses Pendidikan: Teori dan Aplikasinya. Yogyakarta: Media Akademi.

Haryani, S. (2020). Improved Class Management Ability in PBM Activities Through Clinical Supervision on Elementary School Teachers in the Classroom UPT PPK Jetis. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(2), 91-97.

Hidayat, W., Jahari, J., & Shyfa, C. N. (2020). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Di Madrasah. Jurnal Pendidikan UNIGA, 14(1), 308-317.

Kurni, D. K., & Susanto, R. (2018). Pengaruh keterampilan manajemen kelas terhadap kualitas proses pembelajaran di sekolah dasar pada kelas tinggi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(01), 39-45.

Mahmud, S., & Idham, M. (2017). Strategi Belajar Mengajar. Banda Aceh: Syiah Kuala University Press.

Marisa, S. (2019). Pengaruh Motivasi dalam Pembelajaran Siswa Upaya Mengatasi Permaslahan Belajar. Jurnal Taushiah, 9(2), 20-27.

Nasrah, N., & Muafiah, A. M. A. (2020). Analisis Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 3(2), 207-213.

Siagian, M. D. (2017). Pembelajaran Matematika dalam Persfektif Konstruktivisme. Jurnal pendidikan islam dan teknologi pendidikan, 7(2), 61-73.

Nugraha, M. (2018). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 27-44.

Pratiwi, G., Waluyati, S. A., & Kurnisar. (2019). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PPKn di SMP Negeri 13 Palembang. Jurnal Bhinneka Tunggal Ika, 6(1), 54–63.

Pujiman, P., Rukayah, R., & Matsuri, M. (2021). Penerapan prinsip manajemen kelas dan pengaruhnya terhadap motivasi belajar siswa di sekolah dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 7(2), 124-128.

Rizki, M., & Noviardilla, I. (2021). Kajian Literatur Tentang Hubungan Pengelolaan Kelas dengan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 267-271.

Rumhadi, T. (2017). Urgensi Motivasi Dalam Proses Pembelajaran. Inovasi-Jurnal Diklat Keagamaan, 11(1), 33-41.

Salabi, A. (2016). Konsepsi Manajemen Kelas: Masalah dan Pemecahannya. Jurnal Tarbiyah (Jurnal Ilmiah Pendidikan), 5(2), 69–78.

Setiaji, C. A. (2019). Strategi Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sidik, Z., & Sobandi, A. (2018). Upaya meningkatkan motivasi belajar siswa melalui kemampuan komunikasi interpersonal guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 3(2), 190-198.

Suharni & Purwanti. (2018). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. G-COUNS: Bimbingan dan Konseling, 3(1), 131–145.

Sunardin, S. (2020). Hubungan antara Pengelolaan Kelas dengan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas III SDN Blukbuk 1 Kabupaten Tangerang. Syntax Idea, 2(3), 78-83.

Sunu, I. G., & Arya, G. K. (2015). Manajemen Kelas: Aplikasinya dalam Proses Pembelajaran di Pendidikan Formal. Yogyakarta: Media Akademi.

Susanti, L. (2019). Strategi Pembelajaran Berbasis Mitivasi. Elex Media Komputindo.

Downloads

Published

2021-12-27