The Effect of Science, Environment, Technology, and Society (SETS) Learning Model on Students' Motivation and Learning Outcomes in Biology
DOI:
https://doi.org/10.32939/tarbawi.v17i2.1063Keywords:
Learning Outcome, Students' Motivation, SETS Learning ModelAbstract The study aims to know the effect of the Science, Environment, Technology, and Society (SETS) learning model on students’ motivation and learning outcome on the concept of environmental change and conservation. The method used in this study is quasi-experimental with a non-equivalent control design. The sample is the tenth grade of MIA 3 and MIA 1 respectively as experiment and control group, chosen by purposive sampling technique. The instrument in this study was a questionnaire to measure motivation and a multiple-choice test to measure student learning outcomes. The data were analyzed using a t-test. The analysis results show an effect of the SETS learning model on students' motivation and learning outcomes in biology on the concept of environmental change and conservation in the tenth grade of St. John Paul II Catholic Senior High School Maumere.
Downloads
References
Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: Unissula Press.
Aprianingtyas, M. & Sumadi. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran SETS (Science,Environment, Technology, and Society) Terhadap Prestasi Belajar Fisika Pokok Bahasan Tekanan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika-Compton, 3(2), 1-8.
Berutu, M. H. A. & Tambunan, M. I. H. (2018). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Se-Kota Stabat. Jurnal Biolokus, 1(2), 109-115.
Binadja, A. (2002). Pemikiran dalam SETS. Semarang: Universitas Negeri semarang.
Daud, F. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19(2), 243-255.
Dimyati, & Mudijono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Journal Lantanida, 5(2), 172-182.
Fatchan, A., Soekamto, H., & Yuniarti. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Science, Environment, Technology, Society (SETS) Terhadap Kemampuan Berkomunikasi Secara Tertulis Berupa Penulisan Karya Ilmiah Bidang Geografi siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembebelajaran, 21(1), 33-40.
Hamalik, O. (2015). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Hamdu, G. & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 90-96.
Hamiyah, N. & Jauhar, M. (2014). Strategi Belajar Mengajar di Kelas. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.
Nugraheni, D., Mulyani, S., & Ariani, S. R. D. (2013). Pengaruh Pembelajaran Bervisi dan Berpendekatan SETS Terhadap Prestasi Belajar Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X SMAN 2 Sukoharjo pada Materi Minyak Bumi Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(3), 34-41.
Putra, S. (2021). Pendekatan Jelajah Alam Sekitar (JAS): Dampaknya terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Kognitif Siswa SMP. Journal of Natural Science and Integration, 4(2), 204-213.
Rachmawati, D. & Rohaeti, E. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Sains, Teknologi, dan Masyarakat Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, VI(1), 29-39.
Rusman. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta.
Setiawan, T., Rahayu, S., & Hikmawati. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Science Technology and Society dengan Metode Diskusi Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas VIII SMPN 1 Labuapi Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Pijar MIPA, X(1), 64-68.
Situmorang, R. M., Muhibbuddin, & Khairil. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Ekskresi Manusia. Jurnal EduBio Tropika, 3(2), 51-97.
Sudjana, N. (2014). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sukmawati, N. M. S., Wibawa, I. M. C., & Antara, P. A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Science Environment Technology Society Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 329-337.
Sunhaji. (2014). Konsep Manajemen Kelas dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 2(2), 30-46.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73-82.
Tatan, Z. M. & Sumiati, T. (2010). Pengaruh Penggunaan Media Belajar dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika (Eksperimen pada Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 8 Kota Tangerang Selatan Tahun Pelajaran 2010/ 2011). Jurnal Formatif, 1(1), 70-81.
Uno, H. (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Widiani, N. S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran SETS Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA Siswa Kelas V. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Mimbar PGSD, 5(2), 1-11.
Widoyoko, S. (2018). Penilaian Hasil Pembelajaran Di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Yuniastuti, E. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Science, Environment, Technology and Society (SETS) Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII SMP Kartika V-1 Balikpapan Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Sains Terapan, 1(2), 72-77.
Yusuf, B. (2018). Konsep dan Indikator Pembelajaran Efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 1(2), 13-20.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sukarman Hadi Jaya Putra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.