Pelatihan Keterampilan Numerasi Peserta Didik di SMPN 1 Plumbon Menuju Sekolah Siaga Kependudukan
Abstract Numeracy skills are important skills for students in helping students solve everyday problems and support decision-making based on data and mathematical logic. Numeracy skills are integrated with everyday problems such as population. This study aims to train students' numeracy skills through training integrated with population issues, especially nutritional status based on Body Mass Index (BMI). This training activity was carried out at SMPN 1 Plumbon with 30 IPS and PMR extracurricular students. The training activity went through three stages, namely the planning, implementation and evaluation stages. The planning stage is the team coordinating with the supervising teacher regarding the training concept and creating materials. The implementation stage is carried out twice, namely the presentation of materials by the resource person and the practice of calculating BMI using the Microsoft Excel application. The evaluation stage is to help students interpret the results of data processing in the form of infographics.
Downloads
References
Baharuddin, M. R., Sukmawati, S., & Christy, C. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 90–101.
BKKBN. (2017). Pedoman Pengelolaan Pendidikan Kependudukan melalui SSK di SMP, SMA dan Sederajat. Https://Www.Kemendukbangga.Go.Id/.
Faiz, A. (2022). Pemanfaatan Pojok Baca dalam Menanamkan Minat Baca Siswa Kelas 3 di SDN 1 Semplo. Jurnal Lensa Pendas, 7(1), 58–66.
Giles Piston. (2011). The Population of The World 2011. Paris: Institute National D’Etudes Demograpiques.
Hasanah, N., Ravico, R., Bustami, B., Siregar, A. D., & Yati, R. M. (2025). Optimalisasi Potensi Lokal: Pemberdayaan Berbasis Ekonomi, Sosial Dan Pendidikan Di Kecamatan Air Pura. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 9-18.
Hayati, L. M., Nanda, D. H., & Prasetia, A. T. (2025). Strategi CAKEP dalam Pendampingan Pelaksanaan Kurikulum Merdeka di SBLN 1 Sungai Pagu. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 25-32.
Kamsurya, R., & Masnia. (2021). Desain Pembelajaran dengan Pendekatan Matematika Realistik Menggunakan Konteks Permainan Tradisional Dengklaq untuk Meningkatkan Keterampilan Numerasi Siswa. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(4), 67–73.
Mu’awwanah, U., & Illah, G. R. R. (2022). Problematika Kependudukan Indonesia. Al-Tsaman: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Islam, 4(1), 63–78.
Pranata, O. D., Seprianto, S., Gusvina, F., Juniyati, S., & Dewi, M. S. (2025). Science outreach at Madrasa Menggunakan Poster Fisika pada Materi Gelombang dan Bunyi. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 33-40.
Rejeki, R., Adnan, M. F., & Siregar, P. S. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 337–343.
Sarmigi, E., Putra, E., Bustami, Y., Harahap, S. B., Syamsarina, S., Wahyuni, E. S., ... & Sumanti, E. (2025). Pengurusan Surat Izin Usaha Bagi UMKM di Nagari Tluk Kualo Inderapura, Sumatera Barat. Ruang Komunitas: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 10-15.
Sarmigi, E., Hayat, A. P., & Natasya, A. (2024). Pengajuan Izin Usaha UMKM di Desa Taman Jernih Sungai Tutung Kabupaten Kerinci. Jurnal Abdi Masyarakat Nusantara, 2(2), 29-36.
Sarmigi, E., Mailindra, W., Syarif, D., Mu’arrif, Z. I., Nilda, E., Sumanti, E., ... & Ramadani, D. F. (2024). Mengembangkan Sumber Daya Manusia Melalui Peningkatan Kualitas Pendidikan di Nagari Tluk Kualo Inderapura. Ruang Komunitas: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 1-6.
Sasferi, N., Rusman, H., Yolanda, S., & Nagiya, N. (2025). Meningkatkan Kemampuan Dasar dan Kefasihan Membaca Al-Quran Menggunakan Penggabungan Metode Iqra’dan Edutaiment di RTA Al-Mubaroq Semurup. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 1-8.
Tiara, T., & Adelia, I. (2025). EDUKASI PEMILAHAN SAMPAH UNTUK MENINGKATKAN PENGETAHUAN SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH DI KOTA SUNGAI PENUH. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 41-48.
Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(26), 263–278.
Yildirim, S. (2016). Infographics for educational purposes: A content analysis. Education and Information Technologies, 21(6), 1301–1313.




