Bedah Soal AKM Sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Literasi Numerasi Peserta Didik

  • Adilla Dwi Septia Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Amelia Nisa Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Deby Try Meliana Pertiwi Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Akhmad Jumali Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Ana Fauziyyah Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Sumliyah Sumliyah Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Zaenal Abidin Universitas Muhammadiyah Cirebon
Keywords: AKM, Literacy, Numeracy, Question Analysis, Vocational School

Abstract

The Minimum Competency Assessment (AKM) is an essential component of the National Assessment policy aimed at measuring students' reading literacy and numeracy competencies in depth. However, many vocational high school (SMK) students are not yet familiar with the characteristics of AKM questions, which require critical thinking and contextual understanding. This community service program was conducted to help students at SMK Negeri 1 Cirebon understand the structure and patterns of AKM questions through a classical question-analysis approach. The activity took place in March 2025, using a participatory method involving 35 tenth-grade students from five different classes. Students worked individually on AKM-type questions, followed by group discussions and evaluations using the Quizizz platform. The results showed that students gained a better understanding of AKM contexts, were able to identify key information, and apply appropriate problem-solving strategies. Moreover, they showed high enthusiasm throughout the activity. This program demonstrated that classical question-analysis is an effective strategy for enhancing vocational students’ readiness for AKM.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, R., Rahmadanti, D. A., Aryanti, R. D., Zahra, A. S. A., Fakhriyah, F., & Fajrie, N. (2024). Systematic Literature Review: Peningkatan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa SD Melalui Pendekatan Media Pembelajaran Berbasis Game. Intellektika: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(5), 84–99.

Anggraini, K. E., & Setianingsih, R. (2022). Analisis kemampuan numerasi siswa sma dalam menyelesaikan soal asesmen kompetensi minimum (AKM). MATHEdunesa, 11(3), 837–849.

Krissandi, A. D. S., SS, M. P., Sudigdo, A., Nugraha, A. S., & Mat, M. (2022). Model Pembelajaran Inovatif dan Soal Berbasis AKM Jenjang SMA: Disertai Kompetensi Dasar dan Pembahasan Soal AKM Literasi-Numerasi SMA. PT Kanisius.

Putri, L. M. M., Aini, I. N., Fitriyana, F., & Sriwijayanti, R. P. (2022). Pengaruh Literasi Dan Numerasi Dalam Meningkatkan Hasil Asesemen Kompetensi Minimum Kelas 5 Sdn Gading Kulon Ii Kabupaten Probolinggo Tahun Pelajaran 2022/2023. FASHLUNA, 3(2), 172–181.

Rahmad, I. N., Ayuningrum, S., Azizah, F. N., Azra, Q. A., & Marcella, Z. T. (2024). Penguatan pembelajaran berbasis literasi dan numerasi. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 10–17.

Sani, R. A. (2021). Pembelajaran berorientasi akm: asesmen kompetensi minimum. Bumi Aksara.

Sarmigi, E., Hayat, A. P., & Natasya, A. (2024). Pengajuan Izin Usaha UMKM di Desa Taman Jernih Sungai Tutung Kabupaten Kerinci. Jurnal Abdi Masyarakat Nusantara, 2(2), 29-36.

Sasferi, N., Rusman, H., Yolanda, S., & Nagiya, N. (2025). Meningkatkan Kemampuan Dasar dan Kefasihan Membaca Al-Quran Menggunakan Penggabungan Metode Iqra’dan Edutaiment di RTA Al-Mubaroq Semurup. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 1-8.

Sinaga, M. E., & Simanjorang, M. M. M. (2024). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Siswa SMA Negeri 1 Parmaksian Yang Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 10(2), 178–186.

Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148–158.

Suryapuspitarini, B. K., Wardono, W., & Kartono, K. (2018). Analisis soal-soal matematika tipe Higher Order Thinking Skill (HOTS) pada kurikulum 2013 untuk mendukung kemampuan literasi siswa. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 876–884.

Syawaludin, M. R. (2024). Pembelajaran Berbasis Literasi dan Numerasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMK N 3 Bengkalis. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 4(3), 512–523.

Taufiq, A., Susanto, R. T., Prayugo, R. B., & Ramadhani, G. F. (2024). Kebijakan Pemerintah pada Assesmen Kompetensi Minimum (AKM) sebagai Bentuk Perubahan Ujian Nasional (UN). JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(9), 9498–9504.

Tiara, T., & Adelia, I. (2025). Edukasi Pemilahan Sampah Untuk Meningkatkan Pengetahuan Siswa Madrasah Ibtidaiyah Di Kota Sungai Penuh. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 41-48.

CROSSMARK
Published
2025-10-12
DIMENSIONS