PELATIHAN PEMBUATAN E-MODUL BERBASIS FLIPBOOK TERINTEGRASI DENGAN MODEL RME UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA DI MTSN 1 BUKITTINGGI
Abstract Improving the quality of mathematics learning at the madrasah level requires contextual and interactive media innovations. This community service activity aims to enhance teachers’ competence in developing flipbook-based e-modules integrated with the Realistic Mathematics Education (RME) approach to improve students’ conceptual understanding. The training was conducted at MTsN 1 Bukittinggi through a three-day participatory workshop method involving 12 mathematics teachers. Evaluation results indicated a significant improvement in participants’ understanding of RME and their technical skills in creating flipbook e-modules. Moreover, the resulting e-modules met high-quality standards in terms of content, interactivity, and integration of realistic contexts. This activity demonstrates that the combination of flipbook and RME can effectively support a more meaningful and contextual transformation of mathematics learning
Downloads
References
Amalia, R., Fitriani, E., & Sukmawati. (2023). Pengembangan media e-modul matematika berbasis RME untuk meningkatkan pemahaman siswa. Jurnal Edukasi Matematika, 11(1), 45–57.
Astuti, R. S., Hadi, S., & Cahyono, A. (2021). Penggunaan flipbook interaktif dalam pembelajaran matematika. Jurnal Teknologi Pendidikan, 23(2), 78–89.
Fauzan, A., Slettenhaar, D., & Plomp, T. (2021). Traditional mathematics education vs realistic mathematics education. Mathematics Education Research Journal, 33(2), 127–144.
Fauziah, R., & Ramdhani, M. A. (2019). Pengaruh penggunaan e-modul terhadap pemahaman konsep. Jurnal Inovasi Pendidikan, 12(1), 33–40.
Gravemeijer, K., & van Galen, F. (2016). Problem solving as a challenge for mathematics education. Journal of Mathematical Behavior, 41, 12–19.
Handayani, T., & Fitriyani, L. (2019). Analisis kebutuhan pengembangan media interaktif pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 10(1), 20–29.
Hidayat, W., et al. (2017). Implementasi RME pada pembelajaran matematika berbasis konteks lokal. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 230–241.
Iskandar, A., & Yuniarti, N. (2021). Analisis kualitas e-modul matematika berbasis flipbook. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 7(2), 95–102.
Kurniawan, M., & Widodo, A. (2021). Model pelatihan guru berbasis teknologi flipbook. Jurnal Inovasi Pendidikan Guru, 5(2), 109–120.
Maulana, H., & Suparman, A. (2020). RME sebagai pendekatan pembelajaran kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(3), 147–158.
Maulida, D., et al. (2023). Evaluasi e-modul berbasis RME untuk siswa MTs. Jurnal Pendidikan Islam Terpadu, 8(1), 42–53.
Mardhiyah, A., & Ardi, M. (2023). Pelatihan pembuatan media flipbook untuk guru madrasah. Jurnal Pengabdian Masyarakat Digitalisasi Pendidikan, 1(2), 67–74.
Musfiqon, H., & Mahmudah, F. N. (2017). Multimedia pembelajaran interaktif. Prestasi Pustaka.
Ningsih, R., Sari, R., & Wulandari, R. (2020). Workshop pengembangan flipbook untuk guru. Jurnal Pemberdayaan Pendidikan, 4(1), 88–95.
Nugraha, D., Sulaiman, R., & Lestari, D. (2018). E-modul matematika berbasis Android dan flipbook. Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(2), 110–123.
Nugroho, T., & Firdaus, R. (2022). Kelayakan flipbook dalam pembelajaran interaktif. Jurnal Edutech, 7(1), 36–43.
Pratiwi, S., & Suhendra, S. (2020). Pelatihan pemanfaatan media flipbook dalam pembelajaran daring. Jurnal Inovasi Digital, 3(1), 25–34.
Putra, I. K. D., & Rusdi, M. (2020). Pengaruh e-modul terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 9(3), 121–130.
Putri, R. I. I., et al. (2020). Implementasi RME dalam pembelajaran di SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Realistik, 5(1), 22–31.
Rahmawati, T., et al. (2023). Pengembangan perangkat ajar berbasis RME. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 10(1), 50–61.
Ramdhani, M. A., et al. (2022). Kendala pengembangan media interaktif oleh guru. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 6(2), 77–89.
Sari, D. P., & Lestari, N. (2021). Implementasi e-modul pada pembelajaran di madrasah. Jurnal Madrasah Digital, 2(1), 15–27.
Siregar, D. D., et al. (2021). Peningkatan pemahaman konsep melalui media digital. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 101–114.
Sumarni, S., et al. (2018). Model pelatihan guru berbasis praktik langsung. Jurnal Pengembangan Profesi Guru, 2(1), 45–55.
Suryadi, D. (2020). Transformasi pembelajaran matematika berbasis teknologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 145–155.
Syahrir, I., et al. (2023). Efektivitas e-modul berbasis flipbook dalam pembelajaran matematika. Jurnal Digital Education, 10(1), 33–45.
Wahyuni, S., et al. (2022). Efektivitas pelatihan pengembangan e-modul. Jurnal Pengabdian Pendidikan Inovatif, 5(2), 70–82.
Yuliana, L., et al. (2022). Review perkembangan e-modul dalam pendidikan. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 17(2), 142–155.