Profile Multiple Intelligence Siswa SMA Negeri 5 Kerinci: Linguistic, Interpersonal, Intrapersonal

Keywords: Multiple Intelligence, Linguistic, Interpersonal, Intrapersonal

Abstract

Students' ignorance of the potential they have, especially the intelligence they have, is an obstacle for students to be able to improve their achievements in school. For that, it needs to be revealed multiple intelligence profiles, especially linguistic, interpersonal, and intrapersonal intelligence of students. This research is a type of quantitative research with a descriptive approach. The population in this study was a student of State Junior High School 5 Sungai Penuh that amounted to 145 people and the study sample was taken with the formula Slovin with random sampling cluster sampling technique so that the number of samples in this study amounted to 107 people. This research instrument uses the Multiple Intelligence Scale that researchers develop themselves, and then the data that has been collected is tabulated and analyzed with descriptive statistics to calculate respondents' scores using ideal scores. The results of this study revealed that students' multiple intelligence profiles related to linguistic intelligence were in the medium category, then the student's interpersonal intelligence was in a low category, and the student's intrapersonal intelligence was in the medium category

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahsan, M., Santoso, P. B., & Dachlan, H. S. (2015). Multiple Intelligence Menentukan Jurusan di SMA Menggunakan Teknik Multi-Attribute Decision Making. Jurnal EECCIS, 9(1), 25-30.

Ali, M & Asrori, M. (2010). Psikologi Remaja, Jakarta: PT Bumi Aksara

Aprilia, F. (2013). Hubungan Antara Kecerdasan Interpersonal dengan Perilaku Kenakalan Remaja pada Siswa SMA N 1 Grobogan. Journal of Social and Industrial Psychology, 2(1).

Dalyono, M. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Elfira, N. (2013). Peningkatan kemandirian belajar siswa melalui layanan bimbingan kelompok. Konselor, 2(1).

Fatimah, E. (2006). Psikologi Perkembangan. Bandung: CV Pustaka Setia.

Hamdani. (2011). Dasar-Dasar Kependidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Hasbullah. (2011). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Maesaroh, S. (2013). Peranan metode pembelajaran terhadap minat dan prestasi belajar pendidikan agama Islam. Jurnal kependidikan, 1(1), 150-168.

Mahmud. (2012). Sosiologi Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia.

Maitrianti, C. (2021). Hubungan antara kecerdasan intrapersonal dengan kecerdasan emosional. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(2), 291-305.

Musfiroh, T. (2014). Hakikat Kecerdasan Majemuk (Multiple Intelligences). Modul Perkuliahan pdf, Universitas Terbuka.

Netrawati, N., Khairani, K., & Karneli, Y. (2018). Upaya guru BK untuk mengentaskan masalah-masalah perkembangan remaja dengan pendekatan konseling analisis transaksional. ISLAMIC COUNSELING: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(1), 79-90.

Ngalimun. (2017). Kapita Selekta Pendidikan. Yogyakarta: Parama Ilmu.

Novianti, R. (2013). Pengaruh Permainan Kartu Bergambar dan Kecerdasan Linguistik Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 7(2), 264-275.

Purnamasari, W. S., & Setyo, A. (2015). Penerapan Pembelajaran Berdasarkan Teori Kecerdasan Majemuk untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA Kartika Wijaya Surabaya pada Materi Fluida Statis. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 4(2), 98-101.

Suarca, K., Soetjiningsih, S., & Ardjana, I. E. (2016). Kecerdasan majemuk pada anak. Sari Pediatri, 7(2), 85-92.

Suprihatin, S. (2015). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73-82.

Susanto, H. (2005). Penerapan multiple intelligences dalam sistem pembelajaran. Jurnal Pendidikan Penabur, 4(4), 67-75.

Syarifah, S. (2019). Konsep Kecerdasan Majemuk Howard Gardner. Sustainable, 2(2), 176-197.

Ulandari, Y., & Juliawati, D. (2019). Pemanfaatan layanan bimbingan kelompok untuk meningkatkan kecerdasan emosi siswa. Indonesian Journal of Counseling and Development, 1(1), 1-8.

Yandri, H. (2017). Efektivitas dirasah pengembangan diri melalui pelayanan konseling dalam membentuk kecerdasan emosi mahasantri Ma’had Al Jami’ah IAIN Kerinci. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(1), 1-10.

Yusuf, S. (2014). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

CROSSMARK
Published
2021-12-25
DIMENSIONS
How to Cite
Sholihat, I., Yandri, H., & Juliawati, D. (2021). Profile Multiple Intelligence Siswa SMA Negeri 5 Kerinci: Linguistic, Interpersonal, Intrapersonal. Indonesian Journal of Counseling and Development, 3(2), 77–85. https://doi.org/10.32939/ijcd.v3i2.945

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2