SOSIALISASI PENTINGNYA LOKASI UMKM PADA GOOGLE MAPS SEBAGAI BENTUK DIGITAL MARKETING

  • Muhammad Yusuf Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Zia Urr Rahman Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Helfenta Helfenta Institut Agama Islam Negeri Kerinci
Keywords: Google Maps, Pemilik UMKM, Sosialisasi

Abstract

MSMEs are one of the economic activities that support the economic growth of the community in Nagari Tanah Bakali Inderapura. The limited knowledge of MSME owner about the use of technology in running a business that causes the business to be run is still limited in scope. This activity was carried out to inform MSME owners about Google Maps and its benefits, as well as provide assistance in business registration on the feature. This community service activity is carried out in two stages, namely preparation and implementation. Preparations were made to find out the problems faced by MSME owners and prepare pamphlets about the stages of registering on Google Maps. At the implementation stage, socialization was carried out about Google Maps and its uses, as well as accompanying business registration on the feature. The results of the activity show that activities can change the views of MSME owners in utilizing technology, especially Google Maps.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwi, k., Tiara, T., Ditama, R., & Angela, L. (2023). KERUPUK: PRODUK TURUNAN DARI PETERNAKAN IKAN LELE MASYARAKAT DI DESA AGUNG KOTO IMAN. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2)

Angela, L., Putri, W., Saputri, U., & Ramadani, R. (2023). PEMANFAATAN TANAMAN TOGA DALAM UPAYA MENINGKATKAN KESEHATAN KELUARGA DAN MASYARAKAT DI NAGARI TIGO SUNGAI INDERAPURA. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 03(01).

Bukit, F. R. A., A.S, G. G., Irvan, & Fahmi. (2019). Pembuatan Website Katalog Produk Umkm Untuk Pengembangan Pemasaran dan Promosi Produk Kuliner Website Creation Product Catalog MSMES For Marketing and Promotion Development of Culinary Products. Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(2), 229– 236

Ikerismawati, S., Sholiha, I., dan Hardiyanti, S. 2023. Pendampingan PemanfaatanGoogle Maps dan Whatsapp Bisnis Sebagai Media Digital Marketing Bagi UMKM di Kelurahan Sebani Kota Pasuruan. I-Com: Indonesian Community Journal. Vol 3 (III): 1294-1302

Khusairi, H., & Sarmigi, E. (2022a). Peluang Wisata Budaya Dan Religi Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat (Pengaruh Budaya Kenduri Tuai Padi Dan Religiusitas Terhadap Kesejahteraan Masyarakat Kerinci). Penerbit Qiara Media.

Khusairi, H., & Sarmigi, E. (2022b). The Effect of Tuai Padi Culture and Religiosity on The Public Welfare in Kerinci Regency. Ishlah: Jurnal Ilmu Ushuluddin, Adab Dan Dakwah, 4(2), 289–305.

Mehta, H., Kanani, P., and Lande, P. (2019). Google Maps. International Journal of Computer Applications. Volume 178 (VIII): 41-46

Saridewi, A., Aldiansyah, R., & Nilda, E. (2023). PENDAMPINGAN PENDAFTARAN LEGALITAS USAHA MIKRO KECIL MENENGAH DI DESA BENTO KABUPATEN KERINCI. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1).

Sarmigi, E. (2020). Analisis pengaruh Covid-19 terhadap perkembangan UMKM di Kabupaten Kerinci. Al-Dzahab: Journal of Economic, Management and Business, & Accounting, 1(1), 1–17.

Sarmigi, E., Ayudia, W., & Putra, F. E. (2022). AKAD DALAM TRANSAKSI EKONOMI SYARIAH. Istishab: Journal of Islamic Law, 3(02), 1–10.

Sarmigi, E. (2022). Gerakan Pengelolaan Sumber Daya Manusia Untuk Meningkatkan Pendidikan Di Era Covid-19. Altifani: Jurnal Pengabdian Masyarakat Ushuluddin, Adab, Dan Dakwah, 2(1), 24–35.

Wantia, N., Rahmadani, M., Sefdina, L., Tiara, & Desiana. (2023). PEMBIASAAN SIKAP BIJAK DALAM MENGELOLA UANG PADA ANAK PAUD DI DESA BENTO KABUPATEN KERINCI. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1).

Zasriati, M., & Sarmigi, E. (2023a). ANALISIS PENDAPATAN USAHA TANI BAWANG MERAH DI DESA SUNGAI RUMPUN KECAMATAN GUNUNG TUJUH KABUPATEN KERINCI. Jurnal Maneksi (Management Ekonomi Dan Akuntansi), 12(3), 491–497.

Zasriati, M., & Sarmigi, E. (2023b). Analisis Pengaruh Pengeluaran Agregate Terhadap Penawaran Agregate Pada Perekonomian Terbuka Di Indonesia Tahun 2011–2020. Business, Economics and Entrepreneurship, 5(2), 196–203.

Yuliawan, D., & Wanniatie, V. (2021). Analisis Covid-19 terhadap Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Kabupaten Tulang Bawang Tahun 2020. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 10(3), 144-158

CROSSMARK
Published
2024-01-31
DIMENSIONS