PELATIHAN PRAKTIKUM SAINS BAGI GURU DAN SISWA DI SEKOLAH DASAR NO. 038/IX KOTO LOLO

  • Anggi Desviana Siregar Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Titin Mairisiska Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Kiki Lala Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Amelia Febrianti Institut Agama Islam Negeri Kerinci
Keywords: Sains, Praktikum, Sekolah Dasar, Pelatihan

Abstract

Science learning in Elementary Schools (SD) emphasizes the process through practical activities. Still, the SD 038/IX Koto Lolo teachers do not yet involve science practicums in their learning methods. Partners face several obstacles, such as teachers' lack of knowledge regarding the importance of implementing practicums, unfamiliar with using practicum tools and materials, and not understanding the procedures for implementing science practicums in elementary schools. To overcome this problem, service activities are carried out through comprehensive training, which begins with an understanding of the urgency of science practicum in elementary school, a demonstration of several examples of elementary school science practicum, and direct practice according to the instructions that have been explained. As a result, training participants gained four things, namely: a) Knowledge, where they gained new knowledge about implementing elementary science practicum; b) Ability (Skill), participants appear to have the skills to carry out elementary science practicum activities; c) Behavior (Attitude), from the practicum carried out, a scientific attitude is formed from the participants; d) Product, elementary school teachers produce science practicum guides in the form of simple modules that can be applied in elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwi, k., Tiara, T., Ditama, R., & Angela, L. (2023). KERUPUK: PRODUK TURUNAN DARI PETERNAKAN IKAN LELE MASYARAKAT DI DESA AGUNG KOTO IMAN. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2).

Angela, L., Putri, M. W., Saputri, U. A. T & Ramadani. (2023). Pemanfaatan Tanaman Toga Dalam Upaya Meningkatkan Kesehatan Keluarga dan Masyarakat di Nagari Tigo Sungai Inderapura. Rangguk: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 03 (01), 19-22.

Amran, M., & Muslimin, M. (2017). Peningkatan Hasil Belajar dengan Menggunakan Media KIT IPA di SD Negeri Mapala Makassar.Jurnal Office,3(1), 66-71.

Alwi, M., Sururruddin, M., Hakim, A. R., Kudsiah, M., & Fadilah, D. (2020). Pendampingan dan pelatihan penggunaan KIT IPA SD di gugus Tebaban.Jurnal Abdi Populika,1(2), 54-57.

Khusairi, H., & Sarmigi, E. (2022a). Peluang Wisata Budaya Dan Religi Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat (Pengaruh Budaya Kenduri Tuai Padi Dan Religiusitas Terhadap Kesejahteraan Masyarakat Kerinci). Penerbit Qiara Media.

Khusairi, H., & Sarmigi, E. (2022b). The Effect of Tuai Padi Culture and Religiosity on The Public Welfare in Kerinci Regency. Ishlah: Jurnal Ilmu Ushuluddin, Adab Dan Dakwah, 4(2), 289–305.

Mahardika, A. I.,Arifuddin, M., & Juhroh, S. (2022). The Development of Impulse and Momentum E-Module with Authentic Learning Content in Cooperative Learning Model Syntax.Jurnal Pendidikan Progresif,12(1), 174-183.

Mahardika, A. I., Pertiwi, H., & Miriam, S. (2021). Pengembangan Emorish untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah Peserta Didik. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran,5(2).

Maryandi, R., Kresnadi, H., & Halidjah, S. (2013). Penggunaan KIT IPA pada materi energi panas terhadap hasil belajar siswa kelas IV SD.Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa,2(8).

Pane, J., & Silaban, B. (2021). Pelatihan Penggunaan KIT IPA Bagi Guru dan Siswa SMP N 32 Medan.Rahayu, S., Harjono, A., & Gunada, I. W. (2019). Pelatihan penggunaan kit ipa bagi guru dan siswa SMP N. 1 sakra lotim. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sains Indonesia,1(1).

Rosidin, U., Maulina, D., & Suane, W. (2020). Pelatihan pengelolaan laboratorium dan penggunaan alat peraga IPA bagi guru-guru IPA Di SMP/MTS se-kota Bandar Lampung.Jurnal Pengabdian Masyarakat MIPA Dan Pendidikan MIPA,4(1), 52-60.Satria, E., & Sari, S. G. (2018).

Saridewi, A., Aldiansyah, R., & Nilda, E. (2023). PENDAMPINGAN PENDAFTARAN LEGALITAS USAHA MIKRO KECIL MENENGAH DI DESA BENTO KABUPATEN KERINCI. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1).

Sarmigi, E. (2020). Analisis pengaruh Covid-19 terhadap perkembangan UMKM di Kabupaten Kerinci. Al-Dzahab: Journal of Economic, Management and Business, & Accounting, 1(1), 1–17.

Sarmigi, E., Ayudia, W., & Putra, F. E. (2022). AKAD DALAM TRANSAKSI EKONOMI SYARIAH. Istishab: Journal of Islamic Law, 3(02), 1–10.

Sarmigi, E. (2022). Gerakan Pengelolaan Sumber Daya Manusia Untuk Meningkatkan Pendidikan Di Era Covid-19. Altifani: Jurnal Pengabdian Masyarakat Ushuluddin, Adab, Dan Dakwah, 2(1), 24–35.

Wantia, N., Rahmadani, M., Sefdina, L., Tiara, & Desiana. (2023). PEMBIASAAN SIKAP BIJAK DALAM MENGELOLA UANG PADA ANAK PAUD DI DESA BENTO KABUPATEN KERINCI. RANGGUK: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1).

Zasriati, M., & Sarmigi, E. (2023a). ANALISIS PENDAPATAN USAHA TANI BAWANG MERAH DI DESA SUNGAI RUMPUN KECAMATAN GUNUNG TUJUH KABUPATEN KERINCI. Jurnal Maneksi (Management Ekonomi Dan Akuntansi), 12(3), 491–497.

Zasriati, M., & Sarmigi, E. (2023b). Analisis Pengaruh Pengeluaran Agregate Terhadap Penawaran Agregate Pada Perekonomian Terbuka Di Indonesia Tahun 2011–2020. Business, Economics and Entrepreneurship, 5(2), 196–203.

CROSSMARK
Published
2024-01-31
DIMENSIONS