PELATIHAN SOAL HOTS (HIGHER ORDER THINGKING SKILL) BERBASIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS BAGI GURU MATEMATIKA KOTA SUNGAI PENUH
Abstract Training on HOTS (Higher Order Thinking Skills) based on critical thinking skills for mathematics teachers in Sungai Penuh City is an important effort to enhance the quality of mathematics education in the region. This training aims to equip teachers with skills in designing and presenting HOTS questions that effectively develop students' critical thinking abilities. Through interactive and participatory learning approaches, this training helps teachers understand the importance of developing critical thinking skills in mathematics education. By focusing on implementing active learning strategies and utilizing technology in teaching, this training provides practical guidance for teachers to enhance their skills in designing challenging and relevant learning experiences. The results of this training show a significant improvement in the abilities of both teachers and students to design, implement, and evaluate HOTS questions, as well as enhance students' academic achievements in mathematics. Therefore, HOTS-based training on critical thinking skills is a crucial step in improving the quality of mathematics education in Sungai Penuh City.
Downloads
References
Agnesa, O. S., Afifi, E. H. N., & Rahmadana, A. (2023). Pelatihan Pembelajaran Literasi Sains Menggunakan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Sebagai Penyesuaian Terhadap Instrumen Assesmen Kompetensi Madrasah. I-Com: Indonesian Community Journal, 3(1), 88-102.
Badjeber, R., & Purwaningrum, J. P. (2018). Pengembangan Higher Order thinking Skills dalam pembelajaran matematika di SMP. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 36-43.
Dadri, C., Dantes, N., & Gunamantha, M. (2019). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe NHT terhadap kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar matematika siswa kelas V SD Gugus III Mengwi. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(2), 84-93.
Davidi, E. I. N., Sennen, E., & Supardi, K. (2021). Integrasi pendekatan STEM (science, technology, enggeenering and mathematic) untuk peningkatan keterampilan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Scholaria: jurnal pendidikan dan kebudayaan, 11(1), 11-22.
Dwirahayu, G., Satriawati, G., Sobiruddin, D., & Fatra, M. (2023). Pendampingan Siswa dan Guru MI dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matematika di Kecamatan Pulosari Kab. Pandeglang-Banten. Wikrama Parahita: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 7(2), 217-228.
Handican, R., & Nasution, E. Y. P. (2023). Mobile Technology-Based Instructional Edutainment Media" Number Game" to Improve Mathematical Conceptual Understanding. Jurnal Edutech Undiksha, 11(1).
Hanipah, S. (2023). Analisis kurikulum merdeka belajar dalam memfasilitasi pembelajaran abad ke-21 pada siswa menengah atas. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(2), 264-275.
Haryanti, Y. D., & Febriyanto, B. (2017). Model problem based learning membangun kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2).
Huda, N., Pratiwi, I. W., Sugito, E., Imran, A. F., & Fakhri, M. M. (2023). Peningkatan Soft Skill Melalui Program Pelatihan Bebras Challenge Untuk Meningkatkan Kemampuan Computational Thinking Siswa SMK. Jurnal Sipakatau: Inovasi Pengabdian Masyarakat, 1(1), 10-18.
Lisbiyaningrum, I., & Wulandari, W. (2019). Penerapan Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Tematik Integratif Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 6(2), 161-168.
Lubis, M. U., Siagian, F. A., Zega, Z., Nuhdin, N., & Nasution, A. F. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Abad 21 Dalam Pendidikan. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(5), 691-695.
Maksum, A., & Suntari, Y. (2019). Pelatihan Penyusunan Soal Ips Berbasis Hots. Jurnal Pemberdayaan Sekolah Dasar (JPSD), 2(1), 10-13.
Maryati, I. (2018). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah pada materi pola bilangan di kelas vii sekolah menengah pertama. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 63-74.
Putra, J. D. (2017). Learning Cycle 5E dalam meningkatkan kemampuan komunikasi matematis dan self-regulated learning matematika. Prisma, 6(1), 43-56.
Putra, W. P., Gunamantha, I. M., & Sudiana, I. N. (2023). Pengembangan E-LKPD HOTS dalam meningkatkan berpikir kritis pada pembelajaran IPA SD. PENDASI Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(1), 169-180.
Rahmadia, A., & Handican, R. (2023). Bagaimana Evaluasi yang Efektif dalam Pembelajaran Matematika: Tinjauan Persepsi Guru Matematika. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 3(2), 357-371.
Rahmawati, L., Suharni, S., Ambulani, N., Febrian, W. D., Widyatiningtyas, R., & Rita, R. S. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Canva Dalam Penyusunan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 129-136.
Sahidin, L., & Pradjono, R. (2022). Eksplorasi TPACK dalam Mendukung Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 212-227
Siregar, N. F., & Nasution, E. Y. P. (2019). Pembelajaran matematika berbasis higher order thinking skills. In Curup Annual Conference on Math (CACM) (Vol. 1, No. 1, pp. 21-26).
Stapa, Y. (2023). Implementasi Kurikulum Pembelajaran Mandiri Melalui Program Pengembangan Keprofesian Guru. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 4(1), 31-39.
Syam, A. S. M. (2020). Analisis kemampuan berpikir kritis dan kreatif dalam pemecahan masalah matematika berdasarkan kemampuan matematika siswa. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan, 19(1), 939-946.
Untari, E., Rohmah, N., & Lestari, D. W. (2018). MODEL pembelajaran problem based learning (PBL) sebagai pembiasaan higher order thinking skills (HOTS) pada pembelajaran ipa di sekolah dasar. In Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains) (pp. 135-142).