Edukasi Pemilahan Sampah untuk Meningkatkan Pengetahuan Siswa Madrasah Ibtidaiyah di Kota Sungai Penuh
Abstract Trash is a critical issue that requires serious attention. Education about waste management has become one of the essential pillars in improving public knowledge and participation in addressing waste problems. This activity aims to educate students about waste to enhance their understanding. The activity was carried out through interactive workshops divided into several stages: pretest, lecture and demonstration, question and answer session, simulation, and posttest. The participants in this activity were fourth-grade students from MIS 08/E72 Debai, Kota Sungai Penuh. The results of the activity showed an improvement in students' knowledge about waste, as indicated by an average post-test score of 80.00 compared to a pre-test score of 28.33. The students appeared enthusiastic and motivated during this educational activity, as evidenced by their active participation in the question-and-answer sessions.
Downloads
References
Abnisa, A. P. (2024). Peranan Motivasi Belajar PAI Siswa Melalui Metode Tanya Jawab di SMAN 6 Tangerang. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 375–380. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i1.2066
Azhar, A., Sarmigi, E., Nilda, E., & Yani, A. (2023). Sosialisasi Pengenalan Ekonomi Islam Di Nagari Tluk Kualo Inderapura. Rangguk: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 77-80.
Fitriani, A., & Syafrina, M. (2021). Efektivitas Program Edukasi Pemilahan Sampah di Sekolah dalam Mengubah Perilaku Siswa. Jurnal Pendidikan Lingkungan, 17(1), 45-58.
Handayani, D. (2022). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Tanya Jawab Kritis pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Penelitian Sains Dan Pendidikan (JPSP), 2(1), 98–105. https://doi.org/10.23971/jpsp.v2i1.3985
Kartika, D., & Wijaya, A. (2020). Pendidikan Lingkungan untuk Meningkatkan Kesadaran Pengelolaan Sampah pada Anak-anak di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Lingkungan, 15(2), 122-130.
Kartika, S. (2020). Pengaruh Program Edukasi Pemilahan Sampah Terhadap Pengetahuan Siswa di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Dasar dan Lingkungan, 18(3), 104-115.
Lestari, N. E., Purnama, A., Safitri, A., & Koto, Y. (2020). Peningkatan Pengetahuan dan Sikap Pemilahan Sampah Pada Anak Usia Sekolah Melalui Metode Simulasi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia Maju, 1(02), 45–49. https://doi.org/10.33221/jpmim.v1i02.668
Lingga, L. J., Yuana, M., Sari, N. A., Syahida, H. N., Sitorus, C., & Shahron. (2024). Sampah di Indonesia: Tantangan dan Solusi Menuju Perubahan Positif. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(4), 12235–12247.
Nasution, S. R., & Tjahjani, A. I. (2019). Analisis Laju Timbulan Sampah Di Pulau Pramuka Dki Jakarta. Jurnal Ilmiah Teknik Industri, 7(1), 16–26. https://doi.org/10.24912/jitiuntar.v7i1.5030
Prasetyo, H. (2018). Tantangan dalam Implementasi Pemilahan Sampah di Sekolah: Studi Kasus di Sekolah Dasar dan Menengah. Jurnal Pengelolaan Lingkungan, 8(4), 205-212.
Ravico, R., Deza, A. M., Siregar, A. D., Alfian, M., Angela, L., Tiara, T., ... & Asbufel, F. (2023). Penanaman Nilai Moderasi Beragama dalam Mata Pelajaran PAI di SD Negeri 215/III Desa Kebun Baru. Darmabakti: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(1), 48-56. https://doi.org/10.31102/darmabakti.2023.4.1.48-56
Sarmigi, E., Hayat, A. P., & Natasya, A. (2024). Pengajuan Izin Usaha UMKM di Desa Taman Jernih Sungai Tutung Kabupaten Kerinci. Jurnal Abdi Masyarakat Nusantara, 2(2), 29-Setyawan, D., & Nugroho, D. (2021). The Socio-religious Construction: The Religious Tolerance among Salafi Muslim and Christian in Metro. Dialog, 44(2), 190–203. https://doi.org/10.47655/dialog.v44i2.479
Subitmele, S. E. (2024). Masalah Sampah di Indonesia Belum Terkendali, Hasilkan 69 Juta Ton Setiap Tahun. Liputan6.Com.
Sulistyanto, H., Syafira, I. M., Isnaini, A. Q., Prasetyo, F. H., Qolby, W., Pramita, E., Tyas, R. A., Fauziah, I. K., Muhammad, F., & Khusain, R. (2020). Pembiasaan Pengelolaan Sampah sebagai Strategi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan bagi Siswa MI Muhammadiyah Cekel, Karanganyar. Buletin KKN Pendidikan, 1(2), 42–49. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v1i2.10768
Sutanto, B. (2019). Pendidikan Pengelolaan Sampah di Sekolah sebagai Upaya Meningkatkan Kesadaran Lingkungan Siswa. Jurnal Ilmu Lingkungan, 10(3), 77-89.
Syukrawati, S., Sarmigi, E., Tiara, T., Zapendri, I., & Lestari, W. (2024). Edukasi Pengelolaan Keuangan Pada Siswa SDN 038/XI Kota Sungai Penuh. Rangguk: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 12-16. https://doi.org/10.32939/rgk.v4i1.3572
Yusuf, M., Tarjiah, I., & Satibi, O. (2018). Penerapan Metode Simulasi untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Tunas Bangsa, 5(2), 124–132.