The Visual Media-Assisted Problem-Based Learning Model: Does It Affect Students' Mathematical Critical Thinking Skills?

Authors

  • Febria Ningsih Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Wiwin Handayani Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Selvia Erita Institut Agama Islam Negeri Kerinci

DOI:

https://doi.org/10.32939/tarbawi.v17i2.1139

Keywords:

Mathematical Critical Thinking Skill, Problem-Based Learning Model, Similarity Topic, Visual Media

Abstract

This study aims to determine the effect of the Problem-Based Learning model assisted by visual media on student learning outcomes on a Similarity topic. This research is experimental research using a randomized pretest-posttest control group design. The population used in this study were ninth-grade students of one of the junior high schools in Kerinci, Jambi. The sample selection used a random sampling technique. Research data was obtained through pretest and posttest. The results showed an effect of the Problem-Based Learning model assisted by the visual media on student learning outcomes on Similarity topics at the 95% confidence level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, I. H. (2013). Intuisi Siswa Madrasah Ibtidaiyah (Mi) Dalam Pemecahan Masalah Matematika Divergen. Delta-Pi, 2(1), 66–75. https://doi.org/10.18860/jt.v0i0.1442

Arita, S. P. (2017). Penggunaan Media Visual pada Mata Pelajaran Matematika dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 6(2).

Astriningtyas, A. N., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD. JKPM, 5(1), 23–32. https://doi.org/10.31004/basicedu.v2i2.137

Hermawan, C. (2017). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) dengan Bantuan Media Visual Terhadap Hasil Belajar Kognitif Pada Mata Pelajaran Biologi. Jurnal Ilmiah Progressif, 14(1), 21–24.

Jumaisyaroh, T., Napitupulu, E. E., & Hasratuddin, H. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kemandirian Belajar Siswa Smp Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 5(2), 157. https://doi.org/10.15294/kreano.v5i2.3325

Karim, & Normaya. (2015). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model JUCAMA di Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT, 3(1), 92–104.

Lidinillah, D. A. M. (2013). Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning). Jurnal Pendidikan Inovatif, 5(1), 1–7.

Nengsih, W., Rochmiyati, & Sugiman. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Visual Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas V. PEDAGOGI: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(7), 1–10. http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-59379-1%0A

Ningsih, F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII MTsN Kabupaten Kerinci. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 351–362. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i2.118

Noer, S. H., & Gunowibowo, P. (2018). Efektivitas Problem Based Learning Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis dan Representasi Matematis. JPPM, 11(2), 17–32.

Nurlaeli, N., Noornia, A., & Wiraningsih, E. D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Ditinjau Dari Adversity Quotient. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(2), 145. https://doi.org/10.24853/fbc.4.2.145-154

Nuryanti, L., Zubaidah, S., & Diantoro, M. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Ix. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian Dan Pengembangan, 3(2), 179–186.

Panjaitan, D. J. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Metode Pembelajaran Langsung. Jurnal Matematics Paedagigic, 1(1), 83–91. https://doi.org/10.24114/inpafi.v6i3.11115

Pertiwi, W. (2018). Analisis kemampuan berpikir kritis matematika peserta didik SMK pada materi matriks. Jurnal Pendidikan Tamnusai, 2(4), 793–801.

Purwati, R., Hobri, & Fatahillah, A. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Persamaan Kuadrat pada Pembelajaran Model Creative Problem Solving. KadikMa, 7(1), 84–93.

Rachmawati, D., Sudarmin, & Dewi, N. R. (2015). Efektivitas Problem Based Learning (PBL) Pada Tema Bunyi dan Pendengaran Berbantuan Alat Peraga Tiga Dimensi Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa SMP. USEJ - Unnes Science Education Journal, 4(3), 1031–1040. https://doi.org/10.15294/usej.v4i3.8858

Ratnawati, D., Handayani, I., & Hadi, W. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Pbl Berbantu Question Card Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 10(01), 44–51. https://doi.org/10.22437/edumatica.v10i01.7683

Saisabila, A., Ardana, I. K., & Agustika, G. N. S. (2018). Pengaruh Model Student Facilitator and Explaining Berbantuan Media Visual Non Proyeksi Terhadap Kompetensi Pengetahuan Ipa. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.23887/ijerr.v1i1.14616

Saputra, H. (2020). Kemampuan Berfikir Kritis Matematis. In Perpustakaan IAI Agus Salim (Issue April, pp. 1–7).

Sianturi, A., Sipayung, T. N., & Simorangkir, F. M. A. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMPN 5 Sumbul. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(1), 29–42. https://doi.org/10.30738/.v6i1.2082

Siregar, S. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif Dilengkapi dengan Perbandingan Perhitungan Manual & SPSS (Ketiga). PRENADAMEDIA GROUP.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif (Pertama). CV. Alfabeta.

Sundawan, M. D. (2016). Perbedaan Model Pembelajaran Konstruktivisme Dan Model Pembelajaran Langsung. Jurnal Logika, XVI(1), 1–11.

Susilawati, S., Jamaluddin, J., & Bachtiar, I. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Pbm) Berbantuan Multimedia Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas Vii Smp Negeri 2 Mataram Ditinjau Dari Kemampuan Akademik. Jurnal Pijar Mipa, 12(2), 64–70. https://doi.org/10.29303/jpm.v12i2.343

Syahbana, A. (2012). Studi Literatur: Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning (Ctl). Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 45–57. https://doi.org/10.30822/asimtot.v2i2.769

Ulandari, N., Putri, R., Ningsih, F., & Putra, A. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Inquiry Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Teorema Pythagoras. Journal Cendekia, 3(2), 227–237.

Zetriuslita, Z., Ariawan, R., & Nufus, H. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Uraian Kalkulus Integral Berdasarkan Level Kemampuan Mahasiswa. Infinity Journal, 5(1), 56-66. https://doi.org/10.22460/infinity.v5i1.p56-66

Downloads

Published

2021-12-29