Hubungan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI MAN Model Makassar

Authors

  • Nur Yuliany Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

DOI:

https://doi.org/10.32939/ejrpm.v2i1.227

Keywords:

Correlation, Learning Motivation, Mathematics Learning Outcomes

Abstract

This study discusses the correlation between students’ learning motivation and mathematics learning outcomes. The population of this study is 320 students of class XI MAN Model Makassar. The technique sampling used was random sampling. Data collected by using documentation format and questionnaire. Data analyzed by using descriptive analysis and nonparametric statistical analysis. The result of descriptive analysis showed that 53,75% of students had high learning motivation and 62,5% of students get scores 7-7,4 on 10 scales. The result of nonparametric statistic analysis showed that the coefficient correlation between learning outcomes and motivation was 0,522 by the Kendall test and 0,575 by Spearman test. T = 5,405 by Kendall and t = 6, 208 by Spearman was greater than t table 2,326. It means that there were a positive and significant correlation between students’ motivation and learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. & Safruddin, C. (2004). Evaluasi Program Pendidikan. Pedoman Teoritis Praktis bagi Praktisi Pendidikan. Cetakan I, Penerbit Bumi Aksara, Jakarta.

Aritongan, K. T. (2008). Minat dan Motivasi dalam meningkatkan Hasil Belajar.

Dimyati & Mudjiono. (2002). Belajar dan Pembelajaran. Penerbit Rineka Cipta. Jakarta.

Eliga, F. (2013). Hubungan Natara Kesiapan belajar dengan Hasil Belajar matematika Warga Belajar Kelas XI Klp Belajar Paket C SKB Bondowoso Semester genap, Universitas Jember.

I Gede, J. (2010). Hubungan Disiplin Belajar dan Motivasi Berprestasi dengan Hasil Belajar Teknologi Informasi dan Komunikasi Siswa Kelas VII Tahun 2009/2010 SMP Negeri 5 Abang Karang Asam Singaraja, Universitas Pendidikan Ganesha.

Intang Sapalle. B (2007). Hubungan Kemampuan Penalaran dalam Matematika dan Motivasi Berprestasi terhadap Prestasi Belajar Matematika.

Jufri. A (2014). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Matematika Siswa kelas IV SDN 1451 Tebing Tinggi Jambi. FKIP Universitas Jambi.

Putra, A., Syarifuddin, H., & Zulfah, Z. (2018). Validitas Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Penemuan Terbimbing dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Penalaran Matematis. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 56-62. doi:10.32939/ejrpm.v1i2.302

Sudjana. (2004). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. PT. Sinar Baru Algesindo, Bandung.

Toyo, P. (2015). Hubungan antara Motivasi Berprestasi dengan Hasil Belajar Matematika pada Kelas IV SD Segugus V Kecamatan Mauponggo Kabupaten Nagekeo Tahun 2015/2016 Bajawa. STKIP Citra Bakti.

Willibaldus, B. (2015). Hubungan antara Motivasi dengan Hasil Belajar Matematika pada Siswa SMP Program Studi matematika, STKIP Citra Bakti NTT.

Published

2019-05-15

How to Cite

Yuliany, N. (2019). Hubungan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI MAN Model Makassar. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 23–28. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v2i1.227