Pesan Dakwah dalam Film Rentang Kisah (Analisis Semiotika Roland Barthes)
Abstract Da'wah is an exertion to construct the conditions that can help conversion the chaging of thoughts, beliefs, attitudes, and Islamic behaviors. Basicly da'wah is approved in mosques, as well as in public places by gathering societies as is mad'u, but similarly in modern era like today, da'wah has used complexity technologyy, one of them is film. The series film with a biographical drama genre, but it covers the meaning of da'wah messages, such as messages of aqidah, sharia and morals. This paper tries to expose the message of da'wah by using the semiotic approach of Roland Barthes.
Downloads
References
Alawiyah, T. (1997). Strategi Dakwah di Lingkungan Majelis Taklim. Mizan.
Albany, H. (2012). The Miracle of Night Sholat Tahajjud. Wahyu Media.
Alhidayatillah, N. (2017). Dakwah Dinamis di Era Modern (Pendekatan Manajemen Dakwah). An-Nida’: Jurnal Pemikiran Islam, 41(2), 29–43. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/an-nida.v41i2.4658
Amelia, L. (2015). Teknik Humor dalam Film Warkop DKI. Jurnal E-Komunikasi, 3(1), 1.
Aziz, M. A. (2017). Ilmu Dakwah. Kencana.
Bahtiar, D. S. (2009). Berjilbab dan Tren Buka Aurat. Mitra Pustaka.
Baso, M. (2015). Aurat dan Busana. Jurnal Al-Qadau, 2(2), 2.
Bastomi, H. (2016). Dakwah Melalui Gerakan Bersedekah: Tinjauan Implementasi Program Pada PPPA Darul Qur’an. Jurnal Manajemen Dakwah, 2(2), 150.
Dianawati, A. (2008). Kisah Nabi Muhammad SAW. Wahyu Media.
Efendi, I., & Masrur, M. S. (2012). Aqidah Islam. UIII Press.
Fatonah, T. (2021). Sinopsis Rentang Kisah, Film Terfavorit Indonesian Movie Actors Awards 2021. Mata.Mata.Com. https://www.matamata.com/life/2021/11/29/154013/sinopsis-rentang-kisah-film-terfavorit-indonesian-movie-actors-awards-2021
Fauzhiah, M. (2019). Konsep Kebaikan dalam Perspektif Dakwah. Al-Idarah: Jurnal Manajemen Dan Administrasi Islam, 3(1), 73.
Ghazali, I. (2018). Cara Memperoleh Hidayah Allah. Pustaka Media.
Hamid, A. (2020). Memaknai Kehidupan. Makmood Publishing.
Hamid, A. bin A. (2006). Intisari Aqidah Ahlus Sunnah wal Jama’ah. Pustaka Imam Asy-Syafi’i.
Haris, M. A. (2021). Implikasi Penggunaan Hijab. Penerbit Adab.
Hendra, T. (2018). Profesionalisme Dakwah dalam Pemberdayaan Masyarakat. Jurnal At-Taghyir: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Pengembangan Masyarakat Desa, 1(1), 2.
Herawati, I. (2005). Sholat dan Kesehatan. Suhuf, 17(2), 148.
Husna, Z. Z., & Aziz, M. A. (2021). Dakwah Media Sosial: Pola Dakwah pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Mediakita, 5(1), 37–55.
Latief, K. P. (2021). Sinopsis Rentang Kisah, Film Favorit IMA Awards 2021. Harapanrakyat.Com. https://www.harapanrakyat.com/2021/11/sinopsis-rentang-kisah-film-favorit-ima-awards-2021/
Muhidin, A. (2002). Dakwah dalam Perspektif al-Qur’an: Studi Kritis Atas Visi, Misi, dan Wawasan. Pustaka Setia.
Muis, F. (2016). Dikejar Rezeki dari Sedekah. Taqiya Publishing.
N, R. (2018). Konsep Hidayah dalam Al-Qur’an. Jurnal Fikratuna, 9(1), 83.
Rianjani, O. (2021). Sinopsis dan Pemeran Rentang Kisah, Film Favorit IMA Awards 2021. Tirto.Id. https://tirto.id/sinopsis-dan-pemeran-rentang-kisah-film-favorit-ima-awards-2021-glN6
Rukajat, A. (2018). Pendekatan Penelitian Kuantitatif. Penerbit Deepublish.
Sangid, A. (2008). Dahsyatnya Sedekah. Qultum Media.
Siyoto, S. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.
Sugesti, D. (2019). Mengulas Tolong Menolong dalam Perspektif Islam. Jurnal PPKN Dan Hukum, 14(2), 106.
Suhendra, A. (2021). Implikasi Penggunaan Hijab. Penerbit Adab.
Susanti, A. (2020). Dakwah dalam Perspektif Ilmu Dakwah Kontemporer. https://osf.io/kfscn/
Suwendra, W. I. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif dalam Ilmu Sosial, Pendidikan, Kebudayaan, dan Keagamaan. CV. Nilacakra.
Tamrin, A. S. (2019). Tuhan Tanpa Agama. CV. Jejak.
Thoha, A. (2020). Buat Apa Beragama. Mizan Publishing.
Wahyuningsih, S. (2019). Film dan Dakwah: Memahami Representasi Pesan-Pesan Dakwah dalam Film Melalui Analisis Semiotik. Media Sahabat Cendekia.
Copyright (c) 2022 Reza Ramadhani Harahap, Tomi Hendra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.